منو

Search
Close this search box.

آیا زگیل کف پا خطرناک است؟

آیا زگیل کف پا خطرناک است؟

فهرست مطالب

زگیل کف پا یکی از شایعترین عفونت های ویروسی در افراد است و ممکن است تا مدتها بدون علامت واضح باشد و بعضا با عوارض متعددی همراه باشد.

زگیل ها می توانند روی بینی ، بین انگشتان دست، انگشتان پا و هر جای دیگری از پوست شما ظاهر شوند. آنها یکی از شایع ترین مشکلات پوستی هستند و کاملاً قابل سرایت هستند.

 ویروس HPV از طریق یک بریدگی یا شکستگی در پوست، وارد بدن شما می شود و یک برجستگی زشت و زبر را تشکیل می دهد. از آنجا که زگیل ها ناشی از یک  عفونت ویروسی هستند، به آسانی از طریق تماس منتقل می شوند.

هرچیزی که با زگیل تماس پیدا کند ، دست شما، حوله، جوراب، کف زمین، می تواند آن را انتقال دهد و زمانی که زگیل ها روی پای شما مشاهده شوند، به همان اندازه که ناخوشایند به نظر می رسند، می توانند دردناک نیز باشند.

علت زگیل کف پا

زگیل ها معمولاً مشکل ساز نیستند. آنها تا زمانی که خود به خود یا با مداخله از بین روند، روی پوست شما باقی می مانند. زگیل ها روی کف پای شما، به زگیل های کف پا شناخته می شوند و موجب بروز مشکلات یا علائم دیگری می شوند.

زگیل ها به دلیل محل قرار گرفتن خود  کف پا، پاشنه، پنجه و توپ پا با برداشتن هر قدم، وجود دردناک خود را به شما یادآوری می کنند. مثل این است که بخواهید با وجود سنگی در کف کفش خود راه بروید حتی اگر با پای برهنه باشید.

زگیل های کف پا معمولاً در زمان راه رفتن یا ایستادن بیشترین فشار را دریافت می کنند. از آنجا که ایستادن و یا راه رفتن، دو چیز هستند که نمی توان از آنها اجتناب کرد، فشار روی زگیل را افزایش می دهند و آن را به سمت داخل، به عمق پوست می فرستند.

این یک آزمایش مهم است. بسیاری از افراد برای سابیدن پینه از وسایلی مانند سنگ پا و سوهان ناخن برای از بین بردن پوست زبر و ضخیم استفاده می کنند ولی برای برداشتن زگیل های کف پا این کار توصیه نمی شود.

درمان صد در صد زگیل

درمان قطعی زگیل کف پا

در بهترین حالت، نیاز به هیچ گونه درمانی نیست. آن را به حال خود بگذارید. مانند دیگر زگیل ها، بسیاری از زگیل های کف پا خود به خود از بین می روند. فقط ممکن است یک یا دو سال طول بکشد.

اگر زگیل های کف پای شما دردناک باشند یا به دیگر نواحی پای شما سرایت کنند، انتظار نمی تواند گزینه مناسبی باشد. شما نیاز به تسکین فوری دارید.

بسیاری از افراد از داروخانه کرم موضعی از بین بردن زگیل را می خرند و فکر می کنند این درمان برای تمام انواع زگیل مناسب است. اما کرم ها و محلول های بدون نسخه برای از بین بردن زگیل بی تأثیر هستند. زگیل های کف پا در عمق کف پا هستند و دوباره برمی گردند.

کرم های از بین برنده زگیل در واقع بیش تر از آنکه مفید باشند می توانند مضر باشند. آنها حاوی اسید و مواد شیمیایی هستند که به پوست آسیب می رسانند. شما به راحتی می توانید مقدار زیادی از این کرم را روی پوست استعمال کنید، و پوست اطراف زگیل را بازکنید و موجب پخش شدن زگیل شوید.

به جای سعی در از بین بردن زگیل های کف پا در خانه، به پزشک خود مراجعه کنید.

سپس پزشک از بین انواع گزینه های درمانی موجود، بهترین روش را انتخاب می کند. تمام آنها طوری طراحی شده اند تا از شر زگیل ها خلاص شوید. این روش های درمانی سیستم ایمنی بدن را تحریک کنند که ویروس را شناسایی کنند و از تشکیل دوباره زگیل ها جلوگیری کنند.

درمان قطعی زگیل کف پا

درمان سریع زگیل (داروی ضد دارو)

داروهای ضد زگیل موجود در داروخانه ها بدون نیاز به نسخه، کمتر از نیمی از مواقع عمل می کنند. داروهای قویتر که تنها با نسخه پزشک می توان آنها را تهیه کرد، راه حل بهتری هستند.

عملکرد آنها شبیه به دیگر گزینه های موجود می باشد. این داروها کف پا را لایه برداری می کنند. شما می توانید در خانه، این دارو را روی کف پای خود استعمال کنید و با پزشک در ارتباط باشید تا زگیل به طور کامل از بین برود.

فریز کردن زگیل کف پا

فریز کردن زگیل کف پا با استفاده از کرایوتراپی یک گزینه مؤثر برای از بین بردن زگیل می باشد. نیتروژن مایع با یک اسپری یا سواب کتان روی زگیل کف پا استعمال می شود.

این ماده بافت را تخریب می کند و موجب می شود که تاول کوچکی روی آن نقطه تشکیل شود. در یک هفته یا بیشتر، پوست مرده خارج خواهد شد.

ایمونوتراپی زگیل ها

زگیل های کف پا واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت HPV می باشد. ایمونوتراپی زگیل ها از داروها یا راه حل هایی برای شروع فعالیت سیستم ایمنی برای مقابله با زگیل های تناسلی استفاده می کند. زمانی که روشهای دیگر اثری نداشته باشند، پزشک شما ماده ای را به زگیل تزریق خواهد کرد یا از یک کرم موضعی برای تحریک سیستم ایمنی شما برای کمک به روند درمان استفاده خواهد کرد.

جراحی برداشتن زگیل کف پا

اگر هر درمان دیگری با شکست مواجه شود و شما هنوز با زگیل های کف پای دردناک مشکل داشته باشید. به جراحی نیاز است.

با جراحی، همیشه احتمال باقی ماندن اثر زگیل وجود دارد که به همین دلیل آخرین گزینه برای برداشتن زگیل های کف پا می باشد.

جراحی های مختلفی برای از بین بردن زگیل وجود دارند.

پزشک شما بهترین گزینه را برای مورد شما انتخاب خواهد کرد.

جراحی برداشتن زگیل کف پا

الکتروجراحی زگیل کف پا

پزشک با استفاده از یک سوزن الکتریکی، بافت زگیل آلوده را برش می دهد.

کورتاژ زگیل کف پا

زگیل کف پا با ابزاری شبیه به قاشق کَنده می شود.

لیزر زگیل کف پا

 درمان های لیزری، رگ خونی ریز درون زگیل کف پا را می سوزانند. در نهایت، بافت آلوده می میرد و زگیل خارج می شود. در این روش نسبت به دیگر روش های جراحی احتمال باقی ماندن اثر زگیل کمتر است. در این روش معمولا هر سه هفته یک بار باید جلسات لیزر تراپی انجام شود

یکی از انواع دیگر لیزر زگیل کف پا لیزر CO2 و تبخیر زگیل ها است. در این روش به سرعت ضایعات از بین می رود و کمترین میزان عود را شاهد خواهیم بود

چیکار کنیم زگیل برنگرده؟

هرکسی می تواند مبتلا به زگیل کف پا شود. اما زمانی که دچار آن شدید، احتمال برگشت آنها زیاد است. شما ممکن است قادر نباشید که به طور کامل از وقوع دوباره ی آنها جلوگیری کنید، اما می توانید با دنبال کردن چند نکته بهداشتی اساسی این احتمال خطر را کاهش دهید:

  • به زگیل دست نزنید. زگیل ها قابل سرایت هستند. به هیچ وجه آنها را نچینید، خراش ندهید و یا لمس نکنید. از تماس مستقیم با زگیل های افراد دیگر نیز خودداری کنید. اگر شما به زگیلی دست زدید، دستان خود را به طور کامل بشویید و نیز هر سطحی را که قبل از شستن دست ها به آن دست زده اید، تمیز کنید.
  • آن را تمیز و خشک نگه دارید. رطوبت باکتری را جذب می کند. با شست و شوی منظم پاها و سپس خشک کردن کامل آنها بهداشت کف پای خود را به خوبی رعایت کنید. زمانی که کفش ها و جوراب های شما مرطوب می شوند آنها را تعویض کنید.
  • از کف پای خود محافظت کنید. ویروس HPV از طریق بریدگی ها و شکستگی های کف پای شما حمله می کند. برای محافظت از کف پای خود در برابر بریدگی و یا ایمن نگه داشتن بریدگی های موجود از عفونت، کفش بپوشید.  HPV به راحتی در استخرهای شنا، رختکن ها و دیگر مکان های عمومی که مردم در آنجا با پای برهنه راه می روند، انتقال پیدا می کند. در این مکان ها از دمپایی یا کفش استفاده کنید.
زگیل کف پا 

کودکان و نوجوانان از این مکانهای عمومی بیشتر استفاده می کنند و احتمال بیشتری دارد که بهداشت کف پا را رعایت نکنند. کف پای خود و فرزندتان را مرتب بررسی کنید تا زگیل های کف پا را قبل از این که گسترش یابند شناسایی کنید و فوراً با پزشک در میان بگذارید.

دکتر عباس انتظاری بهترین متخصص زگیل در تهران

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دکتر عباس انتظاری

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Mohammad شنبه ۲۱ مهر ۳( 4 روز پیش) تعداد بازدید: 12 مشاهده پرسش
    سلام من سربازم لب مرز.ی سری زائده روی بیضه ام هست مثل جوشه میخواستم ببینید زگیله یا ن خوابو ازم گرفته.فعلا شرایط مراجعه به دکتر ندارم.عکسشو واستون میفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۱ مهر ۳( 4 روز پیش)

      سلام جانم با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود موفق

  • تصویر کاربر مهسا شنبه ۲۱ مهر ۳( 4 روز پیش) تعداد بازدید: 12 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دکتر رفتم و گفتن که زگیل هست و بزرگ شده و چند بار باید برم ولی خیلی ورم کرده و بزرگ شده همش میترسم جاهای دیگه ی بدنم یا کف پام هم بشه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۱ مهر ۳( 4 روز پیش)

      سلام جانم البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی لیزر باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر مهسا جمعه ۶ مهر ۳( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 13 مشاهده پرسش
    باسلام، کف پای پسرم زگیل زده بود که با جراحی خارج شد، و دوتا بخیه خورده که خیلی برای من نگران کنندست، واینکه زگیل رو دادن نمونه برداری،،، دلیلش چیه؟ من نگرانم
    نکنه زگیل خیلی بد بوده😔😔تورو خدا جوابم بدید سپاس🙏🏼🙏🏼
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۶ مهر ۳( 2 هفته پیش)

      سلام جانم در اکثر موارد جای نگرانی نیست مطابق فرمایش پزشک معالج اقدام شود موفق

  • تصویر کاربر عرشیا دوشنبه ۲ مهر ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 35 مشاهده پرسش
    جناب دکتر با سلام و خسته نباشید . کف یکی از پاهای من این علائم ایجاد شده است و کمی هنگام راه رفتن درد دارد . آیا زگیل کف پا می‌باشد ؟ و درمان پیشنهادی شما چیست ؟ ممنون میشوم.
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲ مهر ۳( 3 هفته پیش)

      سلام جانم با توجه به عکس ارسالی زگیل کف پا مطرح است نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود موفق

  • تصویر کاربر شیوا دوشنبه ۲ مهر ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 18 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من گال گرفتم دکتر هم رفتم پماد وشامپو بهم داد اما متاسفانه خوب نشدم رو بردم به درمان گیاهی اون رو هم استفاده کردم ولی الان کل بدنم جوش و قرمزی و التهاب داره شما پمادی رو برای بردن این التهاب ها تجویز میکنین دیگه طاقتم وطاق کرده
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲ مهر ۳( 3 هفته پیش)

      سلام جانم بیماری گال طی 2 تا 3 هفته درمان با ترکیبات موضعی لیندان یا پرمترین قابل کنترل است رعایت نکات بهداشتی و ضد عفونی کردن وسایل ضروری است کلیه اعضای خانواده باید همزمان تحت درمان قرار گیرند بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود موفق

  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۲۵ شهریور ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 23 مشاهده پرسش
    سلام چتدین مورد روی آلتم دیدم آزمایشم منفی بود لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲۵ شهریور ۳( 1 ماه پیش)

      سلام جانم البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه مولوسکوم مطرح باشه. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر گلی یکشنبه ۱۸ شهریور ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 30 مشاهده پرسش
    سلام ۴ تا دکتر گف پای من رو دیدن دو نفرشون گفتن زگیل هست دو نفرشون گفتن زگیل نیست میشه نظرشما رو بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۱۸ شهریور ۳( 1 ماه پیش)

      سلام جانم در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال گردد ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود موفق

  • تصویر کاربر کاشف شنبه ۱۰ شهریور ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 24 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دختر 17ساله هستم که حدود دوسال ضایعه پوستی کف پای راستم هست و فکر میکردم میخچه است با مراجعه به پزشک پوست متوجه شدم زگیل کف پا هست و درمان راشروع کردم و با تزریق دارو به داخل زگیل که باعث تیره شدن وحالت سخت شدن اون قسمت شد ولی اون ضایعه سرجای خودش هست و اندازه یک سکه هست آیا باید فریز کنم یادرمان دیگری دارد.
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۱۰ شهریور ۳( 1 ماه پیش)

      سلام جانم البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی لیزر باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۳ شهریور ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 37 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من این زایده رو مقعدم زد گفتن زیگیل تناسلیه بعد یه زیگیلم کف پام زد البته از این زیگیلا ۱۶ سالگیم کف دستمم زد رفتم ازمایش hpv دادم گفتن منفی پاپ ام سالم بود الان بالاخره hpv دارم یا نه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۳ شهریور ۳( 1 ماه پیش)

      سلام جانم البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر مجتبی شنبه ۳ شهریور ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 22 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دکتر بزرگوار
    من کف پام زگیل دارد و درمان کردم آیا امکان دارد به ناحیه تناسلی هم انتقال پیدا کند؟ و آیا تصویر ارسالی زگیل است؟
    اولش درد داشت بعد ی چیزی مثل چرک خارج شد بعد الان تقریبا درد ندارد میخوام ببینم زگیله؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۳ شهریور ۳( 1 ماه پیش)

      سلام جانم با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود موفق

درحال دریافت اطلاعات

با ما در تماس باشید

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

پرسش از دکتر