میخچه ( پیشگیری و درمان )

پیشگیری و درمان میخچه

میخچه  به عنوان یک ضایعه پوستی، نوعی واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود است. پوست یکی از حساس ‌ترین مناطق بدن به شمار می‌ رود و با کوچک‌ ترین فشاری، عکس‌العمل نشان می ‌دهد و این واکنش‌ها به صورت ‌های مختلفی همچون تورم، قرمزی، تاول و … بروز می کنند.

میخچه ضایعه‌ ای پینه ‌‌ای ‌شکل از پوست مرده است که معمولا در سطوح نازک و بدون موی پوست به خصوص در قسمت پشتی پنجه پا یا انگشتان یا در قسمت ضخیم‌ تر پوست کف دست و پا ایجاد می ‌شود.

این حالت زمانی به وجود می ‌آید که فشار وارده بر پوست حالتی بیضوی یا شبیه بیضی در پوست ایجاد کند که مرکز آن کانون فشار است و به مرور زمان گسترده می ‌شود. اگر تحریک به طور مستمر روی بافت ‌های تولید کننده میخچه ادامه یابد، حتی پس از حذف آن، پوست مجددا تولید ضایعه می ‌کند.

میخچه نرم و میخچه سخت

میخچه  را به دو نوع کلی تقسیم بندی می کنند

میخچه سخت: شایع ترین شکل ضایعه است و همانطور که از اسم آن برمی آید سخت و خشک است. عمدتا” روی انگشتان و بین آنها و زیر سر استخوانهای بند انگشتیان و پاشنه بوجود می آید و غالبا” با زگیل کف پا اشتباه می شود.

میخچه نرم: در فضای بین انگشتان به ویژه بین انگشت چهارم و پنجم دیده می شود. معمولا” سفید رنگ بوده ، ابعاد آن از سه تا نه میلیمتر متغیر است و قوامی لاستیکی دارد. این ضایعات دردناک تر از میخچه سخت هستند و بخصوص وقتی از طرفین به انگشتان فشار وارد شود ، درد بیشتر خواهد شد.

چه افرادی بیشتر به میخچه مبتلا می‌ شوند؟

میخچه در میان زنان شایع ‌تر از مردان است. زن ‌ها به دلیل پوشیدن کفش ‌های نوک ‌تیز و پاشنه‌ بلند و تحت فشار قرار گرفتن پاها و انگشتان بیشتر به این ضایعه مبتلا می ‌شوند.

این ضایعه معمولا با درد و تورم همراه است. پوشیدن کفش‌ های تنگ یا شل هم به دلیل سایش پا با کفش ممکن است باعث بروز میخچه شود.

افرادی که دچار ناهنجاری‌ های استخوانی هستند هم در معرض خطر ابتلا به میخچه قرار دارند.
افراد دیابتی در مقابل مشکلات پوستی بسیار آسیب ‌پذیرند و به سرعت از این ناحیه دچار دردسر می‌ شوند. پس توصیه می ‌شود این بیماران از کفش‌ های مناسب و اندازه پای خود استفاده کنند و همیشه مراقب بهداشت پای خود باشند.
علاوه بر این، ورزشکاران از جمله فوتبالیست‌ها، کوهنوردان و نیز کسانی که دچار انحراف کف پا هستند، استعداد بیشتری برای ابتلا به میخچه دارند.

بهتر است بخوانید   زگیل یا زیگیل چیست؟ (تشخیص و درمان)

عوامل زمینه ساز بیماری چیست؟

•   کفش نامناسب ( سایش بیش از حد پوست پا با قسمتهایی از کفش ، طراحی نامناسب کفش ، اندازه نبودن آن)

•   ایستادن یا راه رفتن طولانی برروی سطوح سخت

•   تغییر شکل های خاص در پا بعلت اختلالات استخوانی ( بزرگ شدن یا بدقرارگرفتن استخوانها)

•   تغییرات در بیومکانیک پا به طوری که فشار برروی برخی نقاط بیشتر شود.

•   افزایش وزن یا حاملگی

•   ادم محیطی که طی آن پا ورم کرده و فشار بیشتری از طرف کفش برآن وارد می شود.

چه کنیم تا به میخچه مبتلا نشویم؟

میخچه از آن دست بیماری ‌هایی است که اگر مراقب باشید هیچ وقت به سراغ تان نمی‌ آید.

میخچه در اثر قرار گرفتن در معرض فشار و سایش ایجاد می ‌شود پس در اولین قدم سعی کنید از پوشیدن کفش‌ های تنگ و نوک تیز و پاشنه بلند خودداری کنید.

همیشه جوراب مناسب به پا کنید و پاهای خود را با نرم‌ کننده‌ها و مرطوب‌ کننده‌ها نرم نگه دارید. شستن مرتب پاها و خشک کردن آن ها را فراموش نکنید. این راهکارها شاید در ظاهر بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسند، ولی نقش بسیار موثری هم در پیشگیری و هم در درمان میخچه دارد.

درمان‌ های خانگی میخچه چیست؟

در اولین گام بهتر است به استراحت بپردازید و کمتر راه بروید چرا که ممکن است ضایعه بیش از پیش رشد کند و پای شما را بیش از حد به درد آورد. همچنین استراحت به درمان آن بیشتر کمک خواهد کرد.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید استفاده نکردن از هیچگونه تیغ و چاقویی است. بسیاری از مردم می پندارند با استفاده از تیغ و چاقو می توان میخچه را خارج کرد. این کار تنها درد بی امان برای شما دارد.

درمان میخچه با محلول سالیسیلیک اسید انجام میشود که اگر اندازه ضایعه بزرگ باشد استعمال آن نیازمند مدت زمان زیادی است.چسب میخچه هم برای درمان بیماری استفاده میشود که ترکیب اصلی آن سالیسیلیک اسید است

یکی دیگر از درمان‌ هایی که موثر بودن آن به اثبات رسیده است، استفاده از درمان سنتی سیر است. در این روش توصیه می ‌شود یک حبه سیر را له کرده و به صورت مرهم روی ضایعه قرار دهید و این کار را چندین بار انجام دهید. در صورت تداوم این عمل، ضایعه به کلی از بین می ‌رود.

سنگ پا یکی از بهترین گزینه ها برای درآوردن میخچه های پا است. در هنگامی که در حال استحمام هستید ۱۰ دقیقه پای خود را در آب گرم قرار دهید و سپس با سنگ پا روی میخچه بکشید. تکرار این عمل برای ۳ تا ۴ بار در طول دوره درمان به راحتی ضایعه را از پای شما خارج می کند

در چه مواردی برای درمان میخچه باید به پزشک مراجعه گردد؟

درمان میخچه پا

در صورت باقی ماندن ضایعه و دردناک شدن آن، باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید تا از خطر عفونت آن جلوگیری شود. پزشک در مطب، میخچه را با روش جراحی یا لیزر برمی ‌دارد.

به عنوان یکی از درمان‌های موثر ضایعه به فریز کردن می ‌توان اشاره کرد که در این روش پزشک میخچه را با نیتروژن مایع فریز می ‌کند که ممکن است به خاطر انجماد پا، کمی دردناک باشد. با توجه به نوع ضایعه و شدت آن باید روش درمانی انتخاب گردد

اما بهترین روش درمانی میخچه لیزر است. در این روش با استفاده از یک بی حسی موضعی و معمولا بدون درد یا خونریزی ضایعه در مدت زمان کوتاهی درمان می گردد.

البته در کنار همه این درمان ‌ها، اصلاح راه رفتن، استفاده از کفش مناسب و رعایت بهداشت پاها هم به درمان میخچه کمک می ‌کند.

با تمام این حرف‌ ها، گاهی برخی از افراد ترجیح می ‌دهند با این ضایعه کنار بیایند. البته درست است که این بیماری برای سلامتی انسان خطری ندارد، ولی به مرور زمان می ‌تواند دردناک شده و باعث ناراحتی فرد شود.

علاوه بر این، در صورتی که پس از مدتی، درمان صورت نگیرد، با ضخیم شدن پوست، به تدریج بدن، محل ضایعه را بیگانه تلقی می‌ کند و باعث ایجاد زخم‌ هایی در آن ناحیه می‌ شود و در نهایت منجر به عفونت آن می ‌گردد. پس بهتر است تا کار به جاهای وخیم ‌تر نرسیده است، دست به کار شوید.

???? توصیه های ضروری ????

در صورتی که مبتلا به میخچه هستید و مایل به درمان آن می باشید :

• اکیدا توصیه می کنم از اقدامات غیر پزشکی و خودسرانه پرهیز کنید
  • حتما با تیم درمانی خود مشورت کنید
  • حتما برای تشخیص نوع ضایعه و بررسی ریسک احتمالی به پزشک مراجعه کنید
  • ممکن است نیاز به نمونه برداری و ارزیابی آزمایشگاهی باشد

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما حداکثر تا 24 ساعت آینده از طریق  ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.