منو

Search
Close this search box.

آمپول گارداسیل و زمان های تزریق واکسن

آمپول گارداسیل و زمان های تزریق واکسن

فهرست مطالب

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل زگیل تناسلی در مردان و زنان است. سازمان جهانی بهداشت تزریق آمپول گارداسیل را برای افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، توصیه کرده است.

امپول گارداسیل چیست؟

تقریبا بیش از نیمی از مردان و زنان فعال از لحاظ جنسی در دورهای از زندگی خود به ویروس HPV آلوده میشوند. واکسن گارداسیل می تواند تا حدود زیادی از ابتلای فرد به زگیل تناسلی و سرطان های متعاقب آن پیشگیری کند. در حال حاضر حدود 20 میلیون آمریکایی آلوده بوده و هر ساله حدود 6 میلیون نفر دیگر نیز مبتلا  میشوند. HPV معمولاً از طریق تماس جنسی منتقل  میشود.

در اغلب موارد عفونت HPV هیچ علامتی ایجاد  نمیکند و به خودی خود از بین میرود. اما بعضی از انواع HPV  میتواند باعث سرطان دهانه رحم در زنان شود. سرطان دهانه رحم دومین علت اصلی مرگ ناشی از سرطان در میان زنان در سراسر جهان است. در ایالات متحده، هر ساله در حدود 12000 زن به سرطان گردن رحم مبتلا میشوند و حدود  4000 نفر آنها در اثر این بیماری فوت کنند.

HPV همچنین با چندین سرطان با شیوع کمتر از جمله سرطان واژن و مهبل در زنان و سرطان مقعد و حلق پشت گلو از جمله قاعده زبان و  لوزه ها در مردان و زنان در ارتباط است. HPV همچنین  میتواند باعث زگیل ناحیه تناسلی و زگیل در گلو شود. متاسفانه هنوز هیچ درمانی برای عفونت HPV وجود ندارد، اما برخی از مشکلات ناشی از آن را  میتواند درمان کرد.

عکس واکسن گارداسیل

عکس واکسن گارداسیل

آمپول گارداسیل برای چیست؟

گارداسیل یکی از دو واکسنی است که میتواند برای پیشگیری  از انتقال ویروس زگیل تناسلی در زنان و مردان استفاده گردد که سوش های شایع عامل زگیل تناسلی و عوامل سرطانزا را پوشش می دهد و میتوان هم برای زنان و هم مردان تجویز کرد. گارداسیل میتواند از بیشتر موارد سرطان گردن رحم در زنان جلوگیری کند، البته به شرطی که قبل از قرار گرفتن فرد در معرض ویروس داده شده باشد. علاوه بر این، میتواند مانع از بروز سرطان واژن و مهبل در زنان و زگیل تناسلی و سرطان مقعد هم در زنان و هم در مردان شود.

انتظار  میرود حفاظت حاصل از گارداسیل طولانی مدت باشد. اما واکسیناسیون هیچگاه جایگزین غربالگری سرطان گردن رحم نیست. زنان همچنان باید تست پاپ اسمیر را  به طور منظم انجام دهند.

زمان های تزریق واکسن گارداسیل

زگیل تناسلی مردان - زگیل بسیار بزرگ و مزمن
زگیل تناسلی مردان زگیل بسیار بزرگ و مزمن

واکسن HPV به صورت سری 3 دوزی تجوبز میشود:

  1.  اولین دوز           همین الان
  2. دومین دوز           1تا 2 ماه پس از دوز اول
  3. سومین  دوز         6 ماه پس از دوز اول

دوز اضافی (تقویت کننده) توصیه  نمیشود.

واکسیناسیون متداول

  • گارداسیل برای دختران و پسران با سن 11 یا 12 سال توصیه میشود. میتوان آن را در سن 9 سالگی به بعد تجویز کرد.

چرا واکسن HPV در سنین 11 یا 12 سالگی توصیه  میشود؟ ابتلا به عفونت زگیل تناسلی به راحتی و حتی در صورت داشتن تنها یک شریک جنسی صورت  می پذیرد. به همین دلیل مهم است که واکسن زگیل تناسلی قبل از هر گونه تماس جنسی دریافت گردد. همچنین، پاسخ به واکسن در این سنین بهتر از سنین بالاتر است.

واکسیناسیون جبرانی

واکسیناسیون برای افراد زیر که سری 3 دوزی را دریافت  نکرده اند، توصیه  نمیشود:

زگیل های تناسلی و سرطان مقعد
زگیل مقعدی
  • زنان 13 تا 26 سال.
  • مردان 13 تا 21 سال.

-گارداسیل را  میتوان برای مردان 22 تا 26 سال که سری 3 دوزی را دریافت  نکرده اند، تجویز کرد. همچنین توصیه میشود برای مردان تا حداکثر 26 سال که با مردان رابطه جنسی  داشته اند یا مردانی که سیستم ایمنی بدن آنها  به دلیل عفونت HIV، یا سایر بیماری ها یا داروها تضعیف شده است، تجویز گردد.

-واکسن زگیل تناسلی  میتواند همزمان با  واکسن های دیگر نیز داده شود.

چه کسانی نباید واکسن زگیل تناسلی (گارداسیل) را  بزنند یا باید صبر کنند؟

هرکسی که تا به حال واکنش آلرژیک تهدید کننده حیات به هر یک از اجزای واکسن گارداسیل، یا به دوز قبلی واکسن HPV داشته است، نباید این واکسن را دریافت کند. اگر شخصی که قرار است واکسن بزند هرگونه آلرژی شدید از جمله به مخمر دارد، موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

گارداسیل برای زنان باردار توصیه  نمیشود. با این حال، دریافت واکسن HPV هنگامی که فرد باردار است دلیلی برای خاتمه دادن به بارداری محسوب  نمیشود.

زنانی که در حال شیر دادن به نوزاد هستند می توانند گارداسیل را دریافت کنند.

افرادی که در هنگام دریافت واکسن زگیل تناسلی، یک بیماری خفیف نظیر سرماخوردگی دارند، باز هم  میتوانند آن را دریافت کنند. افراد مبتلا به بیماری متوسط یا شدید باید صبر کنند تا حالشان بهتر شود.

شاید دوست داشته باشید بدانید:

ما 47 عکس مختلف از انواع زگیل تناسلی را برای شما گردآوری کرده ایم تا شکل زگیل را از نزدیک ببینید. برای مشاهده عکس های زگیل بر روی زگیل تناسلی مردان کلیک کنید.

عوارض واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن HPV در ایالات متحده و در سراسر جهان حدود شش سال مورد استفاده قرار گرفته و ایمنی آن بسیار زیاد است. با این حال، واکسن نیز مانند هر داروی دیگری احتمالا می تواند باعث مشکلات جدی مانند: واکنش های آلرژیک شدید شود. اما خطر اینکه واکسن باعث آ سیب جدی و یا مرگ شود،بینهایت کم است.

واکنشهای آلرژیک تهدید کننده حیات ناشی از  واکسن ها بسیار نادر است. اگر قرار باشد چنین اتفاقی رخ دهد، در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از واکسیناسیون صورت میگیرد.

چندین مورد از مشکلات خفیف تا متوسط همراه با این واکسن HPV رخ  میدهد. این موارد چندان طول  نمیکشد و  به خودی خود از بین  میروند از جمله:

  • واکنشهای رخ داده در بازو و در محل تزریق به شکل درد و قرمزی در محل تزریق در بازو می باشد که نیاز به اقدام خاصی ندارد.
  • تب خفیف تا متوسط ممکن است ایجاد گردد که می توان از یک تب بر نظیر استامینوفن استفاده نمود.
  • سردرد خفیف و گذرا
  • ممکن است غش مختصر و علائم مربوط (مانند تکان خوردنهای شدید) پس از هر روش درمانی از جمله واکسیناسیون اتفاق بیفتد. نشستن یا دراز کشیدن حدود 15 دقیقه بعد از واکسیناسیون میتواند به جلوگیری از غش کردن و صدمات ناشی از افتادن کمک کند. اگر بیمار احساس سرگیجه یا دوران سر، تغییرات بینایی و یا زنگ زدن در گوش دارد، به پزشک بگویید.
ویروس اچ پی وی و بسیاری از سرطان ها قابل پیشگیری هستند
ویروس اچ پی وی و بسیاری از سرطان ها قابل پیشگیری هستند

نشانه های واکنش آلرژیک شدید میتواند شامل کهیر، تورم صورت و گلو، اشکال در تنفس، ضربان قلب سریع، سرگیجه و ضعف باشد. این وضعیت از چند دقیقه تا چند ساعت پس از واکسیناسیون شروع میشود. در مواردی که عارضه به شکل واکنش آلرژییک ایجاد می گردد، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

دکتر عباس انتظاری دکتر متخصص زگیل تناسلی در تهران

 

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دکتر عباس انتظاری

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و کد رهگیری دریافت فرمائید.  سوالات طی 5 تا 10 روز آینده پاسخ داده خواهند شد

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فریبا پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 9 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خانم اول همسرم hpv 16 و18 دارد عمل جراحی هم انجام داده است سرویکس دهانه رحم آیا تزریق واکسن گارداسیل تاثیری دارد ....و ممکن است به همسرم یا من منتقل شود البته من حدود یکماه است یائسه شدم امکان این هست به من و شوهرم ویروس انتقال شود.
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 3 هفته پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری باشد 

  • تصویر کاربر سبما دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 11 مشاهده پرسش
    الان سوال من اینه این داروها خطری برای جنین ندارد اگه قطع کنم برای خودم چی مشکل ایجاد نمیشه البته دکتر برام کلوپوسکوپی هم انجام دادن باز نمی‌دونستم حامله هستم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی برای جنین نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر Shahab دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 11 مشاهده پرسش
    عرض سلام و ادب
    دکتر جان من الان دوز اول گارداسیل ۲ گانه رو زدم
    تقریبا سه هفته دیگه میخوام دوز اول گارداسیل ۹ گانه رو هم بزنم
    سوال اول اینکه میتونم به جای دوز دوم گارداسیل ۲ گانه،همون دوز اول گارداسیل ۹ گانه رو بزنم؟
    و سوال دوم اینکه اگر من این کارو انجام بدم، تا دوز سوم گارداسیل ۹ گانه تکرار واکسن علیه ژنوتیپ های ۱۶ و ۱۸، چهار بار میشه. به نظرتون من که الان گارداسیل ۲ گانه رو زدم ،سه هفته دیگه گارداسیل ۹ گانه رو بزنم و تا ۳ دوز ادامه بدم یا نه ؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      سلام جانم

      دو دوز واکسن گارداسیل کافی است

      موفق

  • تصویر کاربر مانا دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 10 مشاهده پرسش
    سلام وقت خوش من به تازگی متوجه شدم که hpvمثبت هستم و عمل leepانجام دادم .این ویروس از همسر سابقم به من انتقال داده شد ه بود و حالا که قصد ازدواج مجدد دارم نگرانم که به همسر آینده م انتقال پیدا کنه .آیا ایشون می‌تونه واکسن بزنه و از بابت انتقال ویروس خیال مون راحت باشه ؟چه نوع مراقبت هایی لازمه که ایشون به این ویروس مبتلا نشه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      سلام جانم

      واکسن کمک کننده است

      معاینات ادواری فراموش نشود

      موفق

  • تصویر کاربر M دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 9 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. من دوز اول گارداسیل رو زدم و تاریخ دوز دومم ۲۸ اسفنده. اگه چند روز زودتر بزنم اشکال داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      سلام جانم

      معمولا توصیه نمی شود

      موفق

  • تصویر کاربر مريم پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 18 مشاهده پرسش
    سلام اگر زنجيره سرما واكسن رعايت نشده و وواكسن تزريق بشود خطرناك اسن؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      سلام جانم

      واکسن بی تاثیر خواهد بود

      موفق

  • تصویر کاربر Amin پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 14 مشاهده پرسش
    سلام و وقتبخیر.دکتر من الان دوهفتس متوجه چند دانه سیاه کوچک کنار ساقه الت بین بیزه و الت شدم.احتمال زیاد اچ پی وی هست ۳۱ سالمه .الان ک اچ‌پی وی دارم تزریق واکس کمکی به درمانم میکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال گردد ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر Mr پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 11 مشاهده پرسش
    سلام بعداز یکبار رابطه جنسی مقعدی با کاندوم میشود واکسن گارداسیل رازد؟درصورتی که هر دوطرف اولین باری هست که رابطه دارن.ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      سلام جانم

      واکسن گارداسیل کمک کننده است

      نگران نباش 

  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 13 مشاهده پرسش
    سلام به تازگی متوجه شدم مبتلا به زگیل تناسلی از نوع پرخطرم ۱۶ و ۵۹. ایا تزریق واکسن که خانم ۴۳ ساله هستم برای جلوگیری از پیشرفت توده های سرطانی کمک کننده هست؟ اگر باید تزریق کنم چه نوعی را بزنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به کولپوسکوپی و نمونه برداری باشد 

  • تصویر کاربر ع شنبه ۵ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 12 مشاهده پرسش
    ایا عکس های زیر زگیل تناسلی هستند
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۵ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      علیک سلام

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه زگیل مطرح باشه. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

درحال دریافت اطلاعات

با ما در تماس باشید

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

پرسش از دکتر