منو

Search
Close this search box.

زگیل مقعدی – عوارض، پیشگیری و درمان زگیل تناسلی مقعدی

زگیل مقعدی – عوارض، پیشگیری و درمان زگیل تناسلی مقعدی

فهرست مطالب

زگیل مقعدی چیست؟

زگیل مقعدی یا کوندیلوما آکومیناتا Condyloma acuminata معمولا خود را به صورت زائده های گوشتی کوچک در اطراف مجرای مقعدی نشان می دهد.

این زائده ها بیشتر در افراد همجنس باز و یا دارای روابط جنسی مقعدی مشاهده می شوند. در این مقاله ابتدا در مورد علت به وجود آمده زائده ‌های گوشتی در اطراف مقعد می‌پردازیم و سپس به بررسی بیشتر این بیماری خواهیم پرداخت.

علت زائده های گوشتی کوچک در اطراف مجرای مقعدی

زائده های گوشتی در اطراف مقعد همیشه زیگیل نیستند و می‌تواند به علت وجود یکی از موارد زیر پدید آید:

شقاق مقعدی

شقاق مقعد ، بریدگی های کوچک یا دانه‌هایی هایی است که در قسمت مقعد یا روی آن رخ می دهد. شقاق مقعد ممکن است ناشی از عبور مدفوع سخت باشد ، که می تواند پوست ظریف مقعد را پاره کند.

بواسیر

زائده گوشتی اطراف مقعد ممکن است بواسیر باشد. بواسیر بزرگ شدن بافت مقعد است. این عارضه ناشی از ورمهای متعدد در روده بزرگ و مقعد هستند و ممکن است داخلی یا خارجی باشند.

جوش مقعدی

جوش ها می توانند روی مقعد شکل بگیرند – به طور معمول وقتی یک یا چند منافذ با چربی و سلولهای مرده پوست بسته می شوند. منافذ مسدود شده ممکن است با چرک پر شود ، در نتیجه یک جوش ایجاد می شود.

زگیل مقعد

زگیل مقعد رشد بافتهایی است که در اثر عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) حاصل می شود و میتواند زائده گوشتی اطراف مقعد به وجود آورد.

مولوسکوم کنتاژیوزوم

مولوسکوم کنتاژیوزوم یک بیماری ویروسی است که باعث ایجاد ضایعاتی به نام پاپول ها بر روی مقعد می شود.

زگیل تناسلی مقعدی

بیماری اچ پی وی در مومیایی های مصری نیز شناسایی شده است و از سوی دیگر در ادبیات باستانی ایرانی و به خصوص زرتشتی نیز از این بیماری به عنوان عامل سرطان یاد شده است و همواره با بیماری های سفلیس و سوزاک همراه بوده است. همواره به دلیل شرم و حیا و ترس از انگ زدن ها بیماران مبتلا به این ضایعات درمقعد  از ابراز بیماری خود در مراحل ابتدایی اجتناب می کنند.

برای درمان زگیل مقعدی به چه دکتری باید مراجعه کرد

این بیماران گروهی از مراجعه کنندگان به کلینیک های عمومی، زنان و زایمان، ارولوژی، جراحی عمومی، پوست، طب پیشگیری و کلینیک های سلامت جنسی را تشکیل می دهند که با شکایت دانه های مقعدی یا جوش مقعدی به مطب پزشکان یا درمانگاه  مراجعه می کنند.

از آمار ابتلا به این ویروس در ایران اطلاع دقیقی در دسترس نیست ولی شواهد موجود نشان می دهد با توجه به تغییر الگوی رابطه جنسی در جوانان، آمار ابتلا به ویروس HPV در کشور روز به روز در حال افزایش است و متاسفانه آموزش های لازم به نوجوانان و جوانان در معرض خطر از سوی مجاری رسمی آموزشی دارای نواقص متعددی است.

زگیل اطراف مقعدی و ایدز

بسیای می پرسند که آیا رابطه ای بین این بیماری و ایدز وجود دارد؟ پاسخ این است که این بیماری هیچ ارتباطی با ایدز ندارد. با این حال، چون احتمال انتقال ایدز در افراد هموسکشوال و یا افرادی که رفتار پرخطر جنسی دارند، بیشتر است؛ پس سایر بیماری های جنسی از جمله این بیماری نیز از این راه انتقال می شود.

بنابراین به خودی خود، عفونت اچ پی وی و ایدز ارتباطی با یکدیگر ندارند چرا که عامل این بیماری، ویروس HPV است و ایدز نیز توسط ویروس HIV ایجاد می شود.

اصولا افرادی که دارای بیماری مقاربتی و به خصوص آلودگی HPV باشند، 2 تا 5 برابر بیشتر از افراد عادی خطر ابتلا به سایر عفونت ها نظیر ویروس نقص ایمنی انسانی HIV و سفلیس را دارند؛ لذا همواره باید ارزیابی های لازم از این نظر نیز انجام گردد.

بسیاری از عفونت های همراه با ضایعات مقعدی هرگز قبلا مورد ارزیابی و شناسایی قرار نگرفته اند لذا هر فرد که با این بیماری به کلینیک مراجعه می کند باید از نظر سایر عفونت ها نیز بررسی گردد.

آیا زگیل مقعدی خطرناک است

حضور بیماری های مقاربتی همزمان با علائم اچ پی وی مقعدی خطر اکتساب و انتقال عفونت HIV را افزایش می دهد و یکی از مهمترین اصول برنامه های بهداشتی در جوامع برای کنترل همه گیری عفونت HIV شناسایی و درمان زودهنگام بیماری های مقاریتی به خصوص این بیماری می باشد. سابقه سایر بیماری های مقاربتی در افراد مبتلا به بیماری اچ پی وی در زنان  و عفونت HPV  درمان نشده، مهمترین عامل خطر برای ایجاد سرطان دهانه رحم در زنان و سرطان مقعد در زنان و مردان می باشد.

زگیل تناسلی مقعدی در زنان و ناباروری

در بسیاری از موارد بیماری اچ پی وی در زنان با عفونت های بدون علامت نظیر عفونت های کلامیدیایی همراه است که این آلودگی می تواند باعث ایجاد التهاب دررحم و لوله های رحمی شده و حتی ناباروری گردد. شایان ذکر است سالپنژیت درمان نشده ناشی از عفونت های کلامدیایی یکی از علل شایع ناباروری در زنان می باشد. بنابراین شناسایی زودهنگام و درمان به موقع عفونت های کلامیدیایی در  اچ پی وی مقعدی در زنان نقش بسیار موثری در پیشگیری از نازائی در آینده بیمار خواهد داشت.

گرچه درمان  اچ پی وی مقعدی هنوز شناسایی نشده است ولی بالاترین میزان موفقیت با کمترین میزان عود را در لیزر برای درمان بیماری اچ پی وی در زنان شاهد هستیم

علت زگیل مقعدی در زنان چیست؟ آیا رابطه مقعدی باعث زگیل تناسلی میشود

همانگونه که در مقالات قبل نیز توضیح دادیم، علت زگیل مقعدی در زنان ویروس hpv است.

شایعترین راه انتقال ویروس تماس جنسی مقعدی است ولی در برخی موارد ممکن است از طریق تماس پوست با سطوح آلوده نیز این مشکل ایجاد شود

مطالعه بیشتر: ویروس اچ پی وی

عکس زگیل مقعدی

حضور سایر بیماری های مقارتی به خصوص تریکومونا واژینالیس و کلامیدیا تراکوماتیس می تواند باعث طولانی تر شدن سیر عفونت  HPV  گردد.

تشخیص بیماری اچ پی وی در واقع یک نشانه مهم برای شناسایی زودهنگام سایر عفونت های مخفی و بعضا بسیار پر خطر خواهد بود.

عکس زگیل مقعدی در زنان

متاسفانه با توجه به تغییر الگوی روابط جنسی و شرایط فرهنگی کشور ، اکثر افراد مبتلا به اینگونه ضایعات بسیار دیرهنگام به پزشک مراجعه می کنند و ممکن است فرصت طلایی برای شناسایی و پیشگیری از مشکلات جدی تر از دست برود. 

از سوی دیگر به علت بالا بودن هزینه های آزمون های غربالگری بیماری های مقاربتی اکثر بیماران مبتلا به خال گوشتی مقعد از پیگیری آن سر باز می زنند که این پدیده ممکن است باعث بروز عواقب جبران ناپذیری برای فرد مبتلا به عفونت های همزمان گردد.

ما 60 عکس مختلف از انواع بیماری اچ پی وی  را برای شما گردآوری کرده ایم تا شکل ضایعات را از نزدیک ببینید. برای مشاهده بر روی زگیل تناسلی مردان کلیک کنید

علت خال گوشتی مقعد چیست؟

خال گوشتی مقعد ناشی بیماری اچ پی وی می تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

  • نقص ایمنی ( نظیر دیابت ، آلودگی به ویروس HIV)
  • پیوند اعضا و مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی
  • سابقه سرطان یا دیسپلازی
  • شرکای جنسی متعدد و تماس جنسی مقعدی
  • مردان همجنس باز
  • مصرف سیگار و الکل
  • سابقه رادیوتراپی
زگیل های تناسلی و سرطان مقعد

علایم زگیل مقعدی چیست؟

بیماران مبتلا به بیماری اچ پی وی از علائم مختلفی شکایت دارند. علائم در ابتدا ممکن است کاملا گنگ و مبهم باشد و به لحاظ شرم و حیا اکثر افراد از مراجعه به پزشک سر باز می زنند. علائم به شکل خارش، ترشح، به هم خوردن الگوی اجابت مزاج نظیر اسهال یا یبوست، وجود ضایعه هایی شبیه خال گوشتی اطراف مقعد باشد.

ضایعات قابل مشاهده ممکن است به شکل گل کلم، یا ضایعات شبیه جوش یا دانه های برجسته اطراف مقعد باشد. همچنین ممکن است ضایعات در کانال مقعدی وجود داشته باشد که در اینگونه موارد نیاز به کولونوسکوپی تشخیصی می باشد.

لیزر زگیل مقعدی - درمان قطعی زگیل مقعدی چیست؟

باید بگوییم درمان قطعی در واقع وجود ندارد. اما اکثر عفونت‌های HPV  به مرور زمان برطرف می‌شوند یا به اندازه‌ای ضعیف می‌شود که بر بدن تأثیری نمی‌گذارد. اما خود ضایعات قابل درمان هستند. 

برای درمان ضایعات خفیف با تعداد و اندازه کوچک، از داروهای موضعی نظیر پودوفیلین و یا سالیسیلیک اسید استفاده می شود که معمولا باید با احتیاط فراوان استفاده شوند و معمولا با درد و ناراحتی همراه خواهند بود

برخی نیز درمان خانگی زگیل تناسلی را ترجیح می دهند که در اکثر مواقع، چاره ساز نیست!

در حالت پیشرفته تر از لیزر و یا کرایوتراپی استفاده می شود. 

 

اگر ضایعات خیلی بزرگ باشند، برای درمان آنها از جراحی استفاده می شود.

کمترین میزان عود بعد از استفاده از لیزر است. بر اساس تحقیقات تحقیقات جدید پزشکی ، لیزر در واقع بهترین روش درمان ضایعات گسترده یا عودکننده است که با استفاده از یک بی حسی موضعی و معمولا بدون درد یا خونریزی بوده و در یک جلسه به صورت سرپایی قابل انجام است.

 

برای پیشگیری از بیماری اچ پی وی چه باید کرد؟

اگر شما ازنظر جنسی فعال هستید، تعداد شرکای جنسیتان را محدود کنید  بهترین روش برای پیشگیری از عود بیماری محدود کردن تماس جنسی فقط به فرد غیرمبتلا است.

کاندوم ممکن است تاحدودی از بروز بیماری جلوگیری کند اما باید بدانیم که کاندوم 100% از این بیماری پیشگیری نمی کند چون که نمی تواند تمام آلت تناسلی مرد را پوشش دهد

دونوع واکسن برای HPV  وجود دارد. البته هر کدام برای یک نوع خاصی از ویروس HPVموثر است.

از کاندوم در زمان تماس جنسی استفاده کنید. اگرچه نواحی پوشیده نشده توسط کاندوم میتواند آلوده شود و یا سبب انتقال بیماری شود . مراجعه به پزشک یا درمانگاه جهت انجام معاینات دوره ای یکی از بهترین راههای حفاظتی است.

عوارض زگیل مقعدی  چیست؟

زمانی که عامل ایجاد کننده زگیل اطراف مقعد HPV  از نوع پر خطر باشد احتمال تبدیل شدن آن به سرطان مقعد یا سرطانهای دیگر آلت تناسلی وجود دارد.

خال گوشتی روی مقعد یا گوشت اضافه در ناحیه مقعد، زندگی را به مخاطره نمی اندازد. حتی اگر درمان نشود، ممکن است خود به خود از بین برود. 

در بسیاری از موارد ممکن است آنقدر کوچک باشد که اصلا فرد متوجه آن نشود اما اگر ضایعه  باقی بماند یا از نظر تعداد و سایز رشدکند و زیاد شود باید حتما نمونه برداری و بررسی شود و فقط در موارد کمی ممکن است به سمت تغییرات بدخیمی پیشرفت کند.

بنابراین بهتر است در بیمار مبتلا به بیماری اچ پی وی بررسی های دقیقتر برای ارزیابی ضایعات مشکوک به عمل آید.

گاهی مواقع بیماری اچ پی وی  به داخل رکتوم گسترش می یابد و می تواند زمینه را برای رشد برخی از ضایعات بدخیم رکتوم و روده بزرگ فراهم نماید لذا در اینگونه موارد معمولا باید علاوه بر نمونه برداری و سروتیپ ویروسی کولونوسکوپی و ارزیابی های داخلی نیز به عمل آید.

بر اساس مطالعات جدید در صورتی که ویروس پرخطر عامل زگیل اطراف مقعد باشد در 75 درصد موارد احتمال بروز بدخیمی ها در ناحیه مقعد و روده بزرگ مطرح است

عباس انتظاری : دکتر متخصص زگیل مقعدی

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دکتر عباس انتظاری

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر abi پنجشنبه ۱۲ مهر ۳( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 7 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید، من یک برامدگی کوچیک در کشاله ی ران نزدیک به ناحیه تناسلی دارم ک یک ماهه خوب نشده میخواستم بدونم اگر زگیل ابکی باشه با لیزر موهای زائد در اون قسمت پخش میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۲ مهر ۳( 1 هفته پیش)

      سلام جانم

      بهتره از لیزر موهای زائد پرهیز شود

      موفق

  • تصویر کاربر آروین دوشنبه ۲ مهر ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 10 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    من حدود یک ماه پیش مشاوره گرفتم و فرمودید زگیل تناسلی مطرح نیست و نگران نباشم
    ولی من کمی وسواس دارم و حس میکنم سفید تر شدن دونه ها و یکی از دونه ها رو کندم
    خیلی ذهنم رو درگیر کرده چون من یه پارتنر داشتم و سه سال هست جدا شدم و هیچ فعالیت جنسی ندارم ، آیا اینا زگیل هست یا نه ؟ میخواستم لطف کنید چک بفرمایید مجدد که مشکل چی هست و چرا اینجوری شده و راه درمانش چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲ مهر ۳( 3 هفته پیش)

      سلام جانم با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود موفق

  • تصویر کاربر نیلو یکشنبه ۱۸ شهریور ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 10 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من با پارتنرم بعد یه ماه رابطه درگیر زگیل شدم بعد یه پماد گرفتم زدم رفتش ، مابقیشو هم فریض کردم
    خودمو شستوشو داخلی دادنی متوجه شدم که یه زایه گوشتی داخل هست بی توجه شدم بهش الان به صورت قطاری از داخل دور ناحیه مقعدم هستن 😞 اینا رو میشه کاری کرد که نابود بشن
    🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۱۸ شهریور ۳( 1 ماه پیش)

      سلام جانم البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری باشد بهترین و سریعترین روش درمانی که کمترین میزان عود را دارد لیزر است که فیلم لیزر را هم برات گذاشتم تا ببینی موفق

  • تصویر کاربر ابوالفضل یکشنبه ۲۸ مرداد ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 21 مشاهده پرسش
    سلام اقای. دکتر وققتون بخیر .. من پودر موبر استفاده کردم و بعد از چند روز متوجه این زاعده ها شدم . پیش دکتر داخلی و پوست و جراع عمومی و ارولوژی رفتم گفتن زگیل نیست .ولی الان دو ماه بیشتر خوب نشده و حتی درد هم اضافه شده به ناحیه مقعدم .آیا این ها زگیل مقعدی هستن و من رابطه مقعدی نداشتم اصلا ..ممنون میشم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲۸ مرداد ۳( 1 ماه پیش)

      سلام جانم با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود موفق

  • تصویر کاربر X یکشنبه ۲۸ مرداد ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 21 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من سکس مقعدی داشتم
    الان یکماهی هست که داخل مقعدم ضایعه زده
    رفتم دکتر گفت وارت هستش
    ایا امکان لیزر با بیهوشش هستش برای برداشتنش؟ چون او ناحیه دردناکه با بی حسی
    من خیلی نگران هستم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲۸ مرداد ۳( 1 ماه پیش)

      سلام جانم در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود موفق

  • تصویر کاربر مینا یکشنبه ۲۸ مرداد ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 18 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    بنده مجردم اما با پارتنرم دو سال رابطه مقعدی داشتم.۵ ماه پیش متوجه یک چیزی در مقعد شدم و به پزشک مراجعه کردم و تشخیص دادن که زگیل هست.کرایو انجام دادن و طی چند دور معاینه بعد دو بار دیگه هم کرایو انجام شد برای موارد جدیدی که بود.وز اول و دوم واکسن گارداسل رو هم زدم و الان زائده بیرونی وجود نداره فقط مدتیه حدودا دو یا سه سانتی متر داخل مخرج رو چند تا برامدگی احساس میکردم که دکتر قبلی اراجاع دادن به دکتر گوارش برای کولونوسکوپی.امروز کولونوسکوپی انجام دادم و دکتر گفتن بجز این چنتا ی تعداد ریز دیگ چند سانتی متر جلو تر بوده که اونا رو برداشتن و نمونه دادن برا آزمایش پاتولوژی و اون بزرگتر ها رو با پزشک جراح مشورت کردن و تصمیم بر این شده که جواب پاتالوژی بیاد و بعد احتمالا تصمیم بگیرن برای جراحی.
    من الان که مطالب سایت رو خوندم شدیدا نگران شدم.الان که اینا انتقال پیدا کرده به داخل یعنی سرطانه؟
    اگ جراحی بخوان بکنن جراحی سختیه؟
    لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲۸ مرداد ۳( 1 ماه پیش)

      سلام جانم در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی مطابق فرمایش پزشک معالج اقدام شود موفق

  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۱۷ مرداد ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 16 مشاهده پرسش
    با سلام.امین هستم.چند وقت پیش من خودم در ناحیه تناسلی متوجه زگیل شدم ک ب دکتر و لیزر درمانی برطرف شد.نامزدمم ک دو ساله باهمیم رابطه ای قبلا نداشته و من هم قبل ازدواج فقط دوبار رابطه داشتم.ولی دیروز برای ارزیابی نامزد ک دکتر رفتیم و باکره هم هستند دکترشون گفتن ی ضایعه مشکوک در مقعد میبینم ک البته ایشون همورویید هم دارن.تست پاپ از ناحیه مقعد نوشتن و هم از واژن!!!شما فرمودین پر خطرها معمولا ب شکل لک و...هستند.بعداز جواب تست ک بیاد باید چ مراحلی باز طی بشه؟؟؟ممنونم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۷ مرداد ۳( 2 ماه پیش)

      سلام جانم

      تا آماده شدن نتیجه آزمایش صبور باشد

      نگران نباش

  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۱۰ مرداد ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 24 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ۲۵ سالمه ۱/۵سال پیش رابطه جنسی ایمن نشده داشتم و الان چندین ماهه این دو زائده برای من ایجادشده ولی نمیتونم برم دکتر بخاطرشرایط خانوادگیم.تروخدا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۰ مرداد ۳( 2 ماه پیش)

      سلام جانم با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح است علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود موفق

  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۸ مرداد ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 27 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    بنده دو سه تا دونه دقیقا در مجرای مقعدم دارم برای تشخیص پیش دکتر گوارش رفتم ایشون برای بررسی داخل روده کولونوسکوپی تجویز کردن و انجام دادم و منفی بود. سوالم اینه که آیا لوله کولونوسکوپی خودش میتونه عامل انتقال ویروس از کانال مقعد به داخل رکتوم و سراسر روده بزرگ بشه؟ چون دونه ها دقیقا در ورودی مقعد هست و قطعا با لوله کولونوسکوپی تماس مداوم داشتن.
    ذکر این نکته لازمه که من هرگز سکس مقعدی نداشتم و این دونه ها متاسفانه در اثر فقط تماس سطحی آلت فرد آلوده با کانال مقعدم منتقل شدن
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۸ مرداد ۳( 2 ماه پیش)

      سلام جانم در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود موفق

  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۸ مرداد ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    با سلام من و همسرم در اندام تناسلیمون زگیل پدیدار شده و همسرم خیلی حساس شد رو این موضوع و تاحدی که شاید منجر به جداییمون بشه درمانمون چجوری شروع کنیم که این ضایعه لعنتی تموم بشه هرچه سریعتر مارو راهنمایی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۸ مرداد ۳( 2 ماه پیش)

      سلام جانم البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری باشد بهترین و سریعترین روش درمانی که کمترین میزان عود را دارد لیزر است که فیلم لیزر را هم برات گذاشتم تا ببینی موفق

درحال دریافت اطلاعات

با ما در تماس باشید

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

پرسش از دکتر