همه چیز در مورد درمان زگیل روی بیضه و آلت مردان

تقریبا همه افرادى که فعالیت هاى جنسى فعالى دارند ممکن است در طول عمر خود به زگیل روی بیضه یا ویروس پاپیلوم انسانی مبتلا شوند البته اگر واکسن HPV را تزریق نکنند.

زگیل بیضه چیست؟

اگر چه اکثر عفونت های HPV به خودی خود از بین می روند، اما این ویروس می تواند باعث بروز زگیل هاى تناسلی مردان، زگیل بیضه و یا سرطان شود.  واکسینه شدن در برابر ویروس HPV می تواند به جلوگیری از بروز این مشکلات کمک کند. زگیل تناسلی روی بیضه مردان یک ویروس بسیار متداول است که از طریق رابطه جنسی مقعدى، واژینال، دهانی و یا از طریق لمس کردن پوست در طول فعالیت جنسی به راحتى از شخصى به شخص دیگر منتقل می شود.

٧٩ میلیون امریکایى به این ویروس آلوده هستند که بیشتر انها در ابتداى نوجوانى و یا در دهه ى بیست سالگى دچار این ویروس شده اند. به طور کلی همه افرادى که که از نظر جنسى فعال هستند و واکسن HPV را دریافت نکرده اند، در دوره اى از زندگى خود دچار این ویروس مى شوند. زگیل روی بیضه با خال بیضه متفاوت است.

لازم به ذکر است که ویروس HPV مانند HIV و یا HSV (تبخال) نیست.

گالری عکس زگیل تناسلی مردان روی بیضه

علت بوجود آمدن زگیل تناسلی در مردان

عکس واضح از زگیل تناسلی مردان

بیشتر عفونت های HPV به خودی خود از بین می روند و هیچ مشکلی در سلامتی ایجاد نمی کنند اما اگر عفونت از بین نرود، علائم HPV براى ماه ها و یا سال ها پس از آلوده شدن ممکن است ظاهر شوند بنابراین درک این که دقیقا چه زمانى به این ویروس مبتلا شده اید بسیار سخت است. عفونت HPV ای که درمان نشده، می تواند باعث ایجاد زگیل روی بیضه مردان یا انواع خاصی از سرطان شود.

دلیل این که چرا برخى از افراد دچار مشکلات حاد سلامتى مى شوند و چرا برخى از افراد دچار مشکل خاصى نمى شوند، هنوز مشخص نیست.

علت بوجود آمدن زگیل روی پوست بیضه

زگیل تناسلی از طریق تماس مستقیم، از جمله تماس جنسی در مردان و زنان انتقال مى یابد. این ویروس می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی، مقعدى و یا واژینال از یک شخص به فرد دیگر منتقل شود. این ویروس همچنین ممکن است از طریق تماس پوستى نیز منتقل شود.

در صورتى که فردى به این ویروس مبتلا باشد و علائمى از خود نشان ندهد، باز هم مى تواند این ویروس را منتقل کند.

احتمال اینکه شخصى به ویروس HPV آلوده شود، دلایلخاصى وجود دارد که در پایین به این موارد اشاره شده است:

• سابقه داشتن چندین شریک جنسى
  • سن، این عفونت بیشتر در نوجوانان شایع است
  • ایجاد روابط جنسى پر خطر
  • پوست آسیب دیده

در صورت بروز هر نوع زگیل بر روی آلت تناسلی، یا در صورت بروز زگیل هایی که باعث ناراحتی یا درد می شوند، بیمار باید حتما با پزشک خود مشورت کند.

علائم زگیل تناسلی در مردان

زگیل های تناسلی معمولا به صورت یک برجستگی کوچک یا مجموعه اى از برآمدگی ها در ناحیه اطراف آلت تناسلی یا مقعد ظاهر می شوند. این زگیل ها ممکن است کوچک یا بزرگ، برجسته یا مسطح و یا شبیه گل کلم باشند.

به طور قطع، دکتر زگیل تناسلی به سادگی با نگاه کردن به آنها، مى تواند زگیل هاى تناسلى را تشخیص دهد. توجه داشته باشید که زگیل های تناسلى حتی بعد از درمان هم ممکن است برگردند.

عکس زگیل تناسلی خفیف

علائم زگیل مقعدی

همانطور که در شگل زیر نیز می بینید زگیل مقعدی مانند دیگر زگیل های تناسلی بر روی مقعد ظاهر می گردد. زگیل های مقعدی، ضایعاتی غیر معمول، برآمدگی یا زخم در مقعد هستند که  گاهی اوقات این نوع زگیل ها به شکل گل کلم می باشند.عکس زگیل تناسلی زنان

آیا زگیل های بیضه مردان باعث بروز سرطان می شوند؟

بله، ویروس HPV به خودی خود سرطان نیست، اما می تواند باعث ایجاد تغییراتی در بدن شود که منجر به سرطان شود. عفونت های ویروسى خونى معمولا به خودی خود از بین می روند، اما در صورتى که این ویروس از بین نرود، می تواند انواع خاصی از سرطان را ایجاد کند. این سرطان ها شامل سرطان دهانه رحم در زنان، سرطان آلت تناسلی در مردان و سرطان مقعد در زنان و مردان شود، همچنین این ویروس مى تواند باعث بروز سرطان در قسمت پشتی گلو از جمله پایه زبان و لوزه ها به نام سرطان دهان شود و تمام این سرطان ها به دلیل آلوده شدن به ویروس اچ پی وی ایجاد می شود.

عفونت هایی که از بین نرفته اند، بسیار آهسته بروز پیدا می کنند و ممکن است حتى تا سال ها بعد از آن که فرد به HPV آلوده شد، تشخیص داده نشود. در حال حاضر، هیچ راهی برای تشخیص و فهمیدن این که چه کسى فقط یک عفونت HPV موقتی داشته و چه کسى ممکن است دچار سرطان شود، وجود ندارد.

در برخی از مردان، احتمال ابتلا به سرطان مرتبط با زگیل بیضه بیشتر است:

• مردانى که دارای سیستم ایمنی ضعیفى هستند از جمله کسانی که دارای HIV هستند، در صورت آلوده شدن به زگیل تناسلی، احتمال ابتلا به سرطان زگیل روی بیضه مردان را دارند.
    • مردان همجنسگرایى که رابطه جنسی مقعدى دارند یا به عبارتی مفعول هستند، به زگیل مقعدى مبتلا مى شوند و ممکن است دچار سرطان مقعد شوند.
عکس واضح از زگیل تناسلی مردان

آزمایش زگیل تناسلی مردان

در حال حاضر هیچ آزمایش تأیید شده اى برای HPV در آقایان وجود ندارد. آزمایش هاى روتین که به آن غربالگری هم گفته مى شود برای بررسی ویروس HPV یا بیماری هاى مرتبط با HPV طى CDC برای سرطان مقعد، آلت تناسلی یا گلو در ایران براى مردان توصیه نمی شود.

با این وجود، برخی از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی پاپ تست مقعد را به مردانی ارائه می دهند که احتمالا در معرض خطر ابتلا به سرطان مقعد هستند، به خصوص مردانى که مبتلا به HIV هستند و یا مردان همجنسگرایى که در رابطه جنسی مقعدی مفعول هستند.

تست HPV PCR برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان

اگر علائمی دارید و نگران سرطان هستید، حتما به متخصص زگیل تناسلی مراجعه کنید.

ما 47 عکس مختلف از انواع زگیل تناسلی را برای شما گردآوری کرده ایم تا شکل زگیل را از نزدیک ببینید. برای مشاهده عکس های زگیل بر روی زگیل تناسلی مردان کلیک کنید.

درمان زگیل روی بیضه

یک پماد موضعی می تواند بسیاری از زگیل های دستگاه تناسلی را از بین ببرد. پماد موضعی به معنای این است که دارو مستقیما روی پوست استفاده می شود. پزشکان فقط بیمارانی که زگیل قابل رویت دارند را مى توانند درمان کنند. با این حال، نوع درمان بستگی به عوامل ذکر شده در زیر دارد:

• محل قرارگیری زگیل ها
  • تعداد زگیل ها
  • ظاهر زگیل ها

درمان های ذکر شده در زیر برای از بین بردن زگیل هاى تناسلی  مؤثر است:

1- پماد زگیل تناسلی

هر هفته یک کرم، داروى مایع یا پماد موضعی به طور مستقیم بر روی زگیل ها برای پماد برای درمان زگیل تناسلی مردان، اعمال شود. این کار ممکن است در منزل یا در یک کلینیک انجام شود. این درمان ممکن است برای چند هفته ادامه یابد. انواع پمادهای موضعی برای زگیل تناسلی عبارت اند از: آلدرا ایمی کیمود، پودوفیلوکس، فرمالدئید، سینکاتیشین (sinecatechins)، فلوروراسیل (fluorouracil Cream).

درمان زگیل تناسلی مردان

2- کرایوتراپی

گاهی برای درمان زگیل تناسلی مردان روی بیضه،  کرایوتراپى یا سرمادرمانی انجام می شود. این کار غالبا با نیتروژن مایع انجام مى شود و روند انجماد گاها ممکن است باعث ایجاد تاول در اطراف زگیل شود. با ترمیم شدن پوست، ضایعه از روى پوست حذف مى شود و سلول هاى پوستى جدید و سالم تولید مى شود. بعضی اوقات، بیمار به درمان های مکرر برای بهبودی کامل، احتیاج دارد.

3- الکتروکوتر

در این روش، برای از بین بردن زگیل هاى تناسلى بیمار تحت بی حسی موضعی قرار مى گیرد و از جریان الکتریکی براى سوزاندن زگیل ها استفاده می شود.

4- جراحی

در جراحى، زگیل هاى آلت تناسلى به طور مستقیم حذف می شوند. در این روش از بی حسی موضعی استفاده می شود. جراحی معمولا برای برطرف کردن زگیل های تناسلی بزرگ استفاده می شود.

زگیل های بزرگ

5- درمان با لیزر

در روش لیزر زگیل تناسلی ، پرتو شدید نور، زگیل هاى آلت تناسلى را نابود می کند. به طور معمول پزشکان در یک جلسه، بیش از یک درمان را به طور همزمان انجام می دهند. لیزر معمولا موثرترین روش درمانی است. برای آشنایی بیشتر با این روش روی لینک زیر کلیک کنید:

تزریق واکسن گارداسیل

واکسن HPV بی خطر و مؤثر است و می تواند از مردان و زنان در برابر زگیل و برخی سرطان های ناشی از HPV محافظت کند. به صورت ایده آل، باید قبل از این که اولین رابطه جنسى خود را تجربه کنید، واکسینه شوید.

در ایران واکسیناسیون HPV برای موارد زیر توصیه می شود:

• افراد در سنین پیش از نوجوانى، در ١١ یا ١٢ سالگی یا حتى از ٩ سالگی مى توانند واکسینه شوند.
  • هر فردى نهایتا تا سن ٢۶ سال مى تواند این واکسن را دریافت کند.
  • واکسیناسیون برای همه افراد بالاتر از ٢۶ سال توصیه نمی شود.

بهتر است بخوانید   آمپول گارداسیل و زمان های تزریق واکسن

آیا می توانم واکسن HPV دریافت کنم؟

پیشگیری از زگیل های تناسلی بیضه مردان

# هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم به روش صحیح استفاده کنید. این کار می تواند شانس ابتلا به هر گونه بیمارى هاى مقاربتى، از جمله زگیل تناسلی را کاهش دهد. با این وجود زگیل تناسلی می تواند مناطقی که کاندوم پوشش نمى دهد را آلوده کند بنابراین مى توان گفت که استفاده از کاندوم به صورت صد در صد از ابتلا به این ویروس جلوگیرى نمى کند. حتی ممکن است زگیل تناسلی زنان با تماس مستقیم بدن، به مردان انتقال یابد.

# اگر مردى با زنى که به ویروس HPV آلوده است رابطه جنسی داشته باشد شانس انتقال آلودگی در او حدود 80 درصد است. متاسفانه در اکثر موارد بانوان آلوده به ویروس HPV علامت بالینی واضحی ندارد و ممکن است در مواردی که آلودگی با انواع پرخطر باشد با سرطان دهانه رحم تظاهر یابد

# این ویروس در مردان بسیار  زودتر علامت دارد می شود لذا راحت تر از زنان، تشخیص داده مى شود لذا درمان در مردان زودتر آغاز می شود . امکان پاک سازى این ویروس  به صورت کامل  وجود ندارد ولی در صورت تقویت سیستم ایمنی می توان امیدوار بود که طی دو سال یا ویروس مهار گردد.

# پرهیز از رابطه جنسی تنها راه مطمئن برای جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی است. اگر فردی فقط با یک شخص رابطه جنسی برقرار کند که به این ویروس مبتلا نباشد، خطر ابتلا به این بیمارى کاهش می یابد.

#  برای کاهش خطر انتقال زگیل تناسلی، مردان همچنین می توانند تعداد شرکای جنسی را محدود کنند و یا با کسى رابطه جنسى داشته باشند که در گذشته شرکاى جنسى کمى داشته اند و یا هیچ شریک جنسى اى نداشته اند.

دکتر عباس انتظاری متخصص زگیل تناسلی مردان

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. کد رهگیری خود را یادداشت کنید یا از آن عکس بگیرید

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید