منو

Search
Close this search box.

آزمایش hpv و یا زگیل تناسلی برای چیست؟

آزمایش hpv و یا زگیل تناسلی برای چیست؟

فهرست مطالب

اچ پی وی چیست

HPV اچ پی وی به اختصار کلمات ویروس پاپیلومای انسانی را نشان می‌دهد. زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری‌های مقاربتی (STD) است که در حال حاضر میلیون‌ها نفر را مبتلا کرده است. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌تواند هر دو جنسیت مرد و زن را تحت تاثیر قرار دهد. حتی زگیل تناسلی در کودکان نیز در برخی مناطق بسیار شایع است. بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند از ابتلای خود به این بیماری آگاهی ندارند و هیچ گاه با علائم زگیل تناسلی روبرو نمی‌شوند. بنابراین آزمایش hpv و یا همان آزمایش زگیل تناسلی در برخی مواقع بسیار ضروری است.

انواع HPV

انواع متفاوتی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارند. بعضی از انواع این ویروس، به ایجاد مشکلات سلامتی جدی منجر می‌شوند. عفونت‌های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به طور معمول به دو دسته ویروس پاپیلومای پر خطر و کم خطر تقسیم می‌شوند.

ویروس HPV کم خطر

این نوع از بیماری می‌تواند به ایجاد زگیل تناسلی خفیف در ناحیه مقعد و نواحی جنسی منجر شود و بعضی موارد دهان بیماران را نیز آلوده می‌کند که اصطلاحاً زگیل تناسلی در دهان گفته می‌شود. عفونت‌های کم ریسک ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌توانند باعث ایجاد زگیل بر روی بازوها، دست‌ها، پا یا سینه شوند. زگیل‌های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مشکلات سلامتی جدی برای افراد ایجاد نمی‌کنند. این زگیل‌ها معمولا به خودی خود از بین می‌روند، یا پزشکان با جراحی‌های سرپایی قادر به برداشتن آنها هستند.

ویروس HPV پرخطر

بیشتر عفونت‌های خطرناک ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، با علائم همراه نیستند و ظرف مدت یک یا دو سال از بین می‌روند. اما این عفونت‌ها در بعضی موارد می‌توانند سال‌ها در بدن فرد باقی بمانند. عفونت‌هایی که برای زمان طولانی در بدن افراد باقی می‌مانند می‌توانند سرطان زا باشند. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل اصلی سرطان‌های دهانه رحم محسوب می‌شود. در صورتی که انواع پرخطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) زمان زیادی ادامه پیدا کنند قادر به ایجاد سرطان‌های دیگر نظیر سرطان‌های مقعد، واژن، آلت، دهان و گلو نیز هستند.

آزمایش hpv چیست

آزمایش hpv به بررسی وجود نوع خطرناک ویروس در زنان می‌پردازد. با توجه به اینکه در 90 درصد موارد آلودگی ها با ویروس کم خطر است لذا پزشکان معمولا می‌توانند نمونه‌های کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را با معاینه زگیل‌ها تشخیص دهند و در صورت فقدان سایر علائم خطر یا فقدان رفتارهای پرخطر جنسی و بدین ترتیب نمونه کم خطر نیازی به آزمایش ندارد ولی در صورتیکه پزشک به موارد مشکوکی حین معاینه یا بررسی شرح حال بیمار برخورد کند بهتر است برای نمونه برداری و انجام آزمایش HPV PCR اقدام گردد

تست HPV PCR برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان
تست HPV PCR برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان

آزمایش زگیل تناسلی در مردان

با وجود این که مردان نیز در معرض ابتلا به این بیماری هستند،در اکثر متون علمی انجام آزمایش در مردان با نمونه برداری بافتی از ضایعه این آزمایش توصیه شده است. در افردا بدون علامت نمونه برداری از مایع منی یا سواب از مجرا نیز تا حدودی به تشخیص کمک می کند ولی موارد منفی کاذب نیز دیده می شود

آزمایش hpv برای چیست

آزمایش hpv برای چیست

این آزمایش برای بررسی نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که می‌تواند به سرطان دهانه رحم منجر شود، به کار می‌رود. این آزمایش معمولا به طور همزمان با آزمایش پاپ اسمیر انجام می‌شود، در آزمایش پاپ اسمیر به بررسی سلول‌های غیرطبیعی ای پرداخته می‌شود که می‌توانند به ایجاد سرطان دهانه رحم منجر شوند. آزمایشی که در آن آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و پاپ اسمیر به طور همزمان انجام می‌شوند، آزمایش همزمان نام دارد.

آزمایش زگیل تناسلی چه موقعی ضرورت دارد؟

افراد در صورتی که شرایط زیر را داشته باشند، باید به انجام آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بپردازند:

زنان در محدوده سنی 30 تا 65 سال

زنان در محدوده سنی 30 تا 65 سال باید این آزمایش را انجام دهند، انجمن سرطان آمریکا پیشنهاد می‌کند زنان در این گروه سنی، هر پنج سال آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را به همراه آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند.

نتایج غیرعادی آزمایش پاپ اسمیر

زنانی که در آزمایش پاپ اسمیر خود نتایج غیرعادی داشته‌اند نیز باید به انجام این آزمایش بپردازند.

آزمایش زگیل تناسلی و یا همان آزمایش HPV برای زنان جوان تر از سی سال که نتایج پاپ اسمیر عادی دارند توصیه نمی‌شود مگر افرادی که خود یا شریک جنسی شان سابقه رفتارهای پرخطر جنسی داشته باشند

با اینکه سرطان دهانه رحم در این گروه سنی مشکل نادری محسوب می‌شود، با این حال عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در این گروه موضوعی شایع است که در صورت عدم کنترل به موقع ممکن است با عوارض جبران ناپذیری همراه باشد

بیشتر عفونت‌های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در زنان جوان در صورت مداخله موثر پزشک و اقدامات پیشگیرانه کنترل می‌شوند و به زندگی کاملا عادی بازخواهند گشت

آزمایش زگیل تناسلی چگونه است

برای انجام آزمایش hpv از بیمار خواسته می‌شود بر روی میز معاینه دراز بکشد، و زانوهای خود را خم کند. پای زنان در سازه ای به نام رکاب قرار می‌گیرد. در ادامه کادر درمان از یک ابزار پلاستیکی یا فلزی که اسپکولوم نام دارد برای باز کردن واژن استفاده می‌کند تا بدین ترتیب دهانه رحم قابل دست یابی شود. کادر درمانی در ادامه از یک اسپاتول پلاستیکی یا برس نرم برای برداشتن سلول‌های دهانه رحم استفاده می‌کند. اگر بیمار به طور همزمان در حال انجام آزمایش پاپ اسمیر نیز هست، کادر درمانی می‌تواند از نمونه برداشته شده برای هر دو آزمایش استفاده کند، یا ممکن است نمونه دیگری نیز برای این آزمایش برداشته شود.

اقدامات پیش از آزمایش HPV

بیمار نباید در زمان پریود خود به انجام این آزمایش بپردازد. همچنین پرهیز از فعالیت‌های مشخصی پیش از انجام آزمایش ضرورت دارند. دو روز قبل از آزمایش فرد نباید اقدامات بعدی را انجام دهد:

ایا تست hpv خطرناک است

هیچ خطری در آزمایش hpv وجود ندارد. در زمان انجام آزمایش، فرد ممکن است ناراحتی خفیفی را احساس کند. پس از آزمایش، خون ریزی اندک یا ترشحات واژنی دیگر معمول هستند.

تفسیر آزمایش hpv

نتایج آزمایش معمولا به صورت منفی یا مثبت ارائه می‌شوند، آزمایش منفی به معنی شرایط طبیعی و آزمایش مثبت به معنی شرایط غیرطبیعی رحم است.

جواب آزمایش hpv منفی

آزمایش منفی hpv بدین معنی است که هیچ ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) پرخطری یافت نشده است. در این شرایط پزشکان توصیه می‌کنند که پنج سال بعد یا زودتر (بسته به سن و سوابق سلامتی) برای غربالگری بعدی مراجعه شود.

جواب آزمایش hpv مثبت

در این شرایط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) پرخطر یافت شده است. این به معنای وجود سرطان در بدن فرد مبتلا نیست. این بدین معنی است که فرد در معرض ریسک بالاتر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارد. در این شرایط پزشک آزمایش‌های دیگری برای بررسی و تشخیص وضعیت فرد تجویز می‌کند. این آزمایش‌ها می‌توانند موارد بعدی باشند:

۱. کولپوسکوپی

کولپوسکوپی فرایندی است که در آن پزشک از یک ابزار بزرگ نمایی (کولپوسکوپ) برای نگاه کردن به واژن و دهانه رحم استفاده می‌کند.

۲. نمونه برداری از دهانه رحم

در این روش پزشک به برداشتن نمونه از دهانه رحم می‌پردازد تا نمونه در زیر میکروسکوپ بررسی شود.

۳. آزمایش‌های همزمان مستمر

انجام آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و پاپ اسمیر به طور هم‌زمان

واکسن hpv

واکسن گارداسیل در ماه های 0-2-6 باید تزریق گردد
واکسن گارداسیل در ماه های 0-2-6 باید تزریق گردد

باید بگوییم درمان صد در صد زگیل تناسلی وجود ندارد، اما بیشتر عفونت‌های این ویروس به خودی خود از بین می‌روند. فرد می‌تواند اقداماتی برای کاهش ریسک ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) انجام دهد. برقراری رابطه جنسی با شرکای جنسی محدود و انجام روابط جنسی ایمن (استفاده از کاندوم) می‌تواند خطر ابتلای فرد را کاهش دهد. واکسیناسیون نیز می‌تواند به عدم ابتلای فرد کمک کند.

در ویدیو زیر در مورد واکسن زگیل تناسلی و انواع واکسن‌های موجود از زبان دکتر عباس انتظاری آشنا می‌شوید:

 

واکسن hpv چیست

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، واکسنی ایمن و موثر است که از افراد در مقابل عفونت‌های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که معمولا موجب سرطان می‌شوند محافظت می‌کند. واکسن HPV خصوصا زمانی به خوبی عمل می‌کند که به فردی تزریق شود که پیش از این به این ویروس مبتلا نشده است. بنابرین توصیه می‌شود این واکسن پیش از شروع فعالیت جنسی افراد تزریق شود.

سن مناسب واکسن hpv

سن مناسب واکسن hpv

مرکز مراقبت و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) و آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند پسران و دختران در سنین 11 تا 12 سالگی برای این بیماری واکسینه شوند. به طور معمول انجام دو یا سه واکسیناسیون hpv برای تکمیل این فرآیند ضرورت دارد. این واکسیناسیون‌ها معمولا با فاصله چند ماهه انجام می‌شوند. تفاوت در تعداد دوزهای واکسیناسیون به سن کودک یا تجویز پزشک فرد بستگی دارد.

اگر سوالاتی در مورد واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) دارید، با کلیک بر روی ثبت پرسش، سوالات خود را از دکتر انتظاری بپرسید

دکتر عباس انتظاری، متخصص زگیل تناسلی در تهران

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دکتر عباس انتظاری

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و کد رهگیری دریافت فرمائید.  سوالات طی 5 تا 10 روز آینده پاسخ داده خواهند شد

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسن شنبه ۲۵ فروردین ۳( 4 روز پیش) تعداد بازدید: 4 مشاهده پرسش
    زگیل تناسلی دارم کوچک ولی تعداد زیادی هستند از نوع پر خطر یا کم خطر ؟ من قرص پاروفیت استفاده کردم ۳ماه ادامه بدم آقای دکتر من قبلاًن هیچ زگیل در دهان نبود از وقتی که قرص پاروفیت استفاده کردم ضاهر شودند آقا دکتر بهترین راه درمان چیه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۵ فروردین ۳( 4 روز پیش)

      علیک سلام

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری باشد بهترین و سریعترین روش درمانی که کمترین میزان عود را دارد لیزر است که فیلم لیزر را هم برات گذاشتم تا ببینی موفق

  • تصویر کاربر M پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 6 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خواهش میکنم ازتون جواب بدین ،😭😭چند روزی هستش دو سه تا زائده گوشتی ریز در داخل واژنم می بینم خیلی نگرانم که نکنه زگیل هستش قبلا عفونت داشتم اما رفتم دکتر و برطرف شد، و الان دوباره ترشح دارم لطفا عکسی که ارسال کردم و مشاهده کنین نظرتونو بگین،شرایط دکتر رفتنو فعلا ندارمممم 🙏🙏🙏🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 2 هفته پیش)

      سلام جانم

      با  توجه به شرح حالی که ذکر کردی و عکس ارسالی بهتره یک تست Pap Smear و HPV PCR برات انجام شود

      موفق

  • تصویر کاربر Ali پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 38 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    مدت زمان طولانی هست که این دو برآمدگی رو تقریبا روی پوست ختنه گاهم دارم و رابطه جنسی تا به حال نداشتم آیا زگیل هستن ؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 2 هفته پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست 

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 4 هفته پیش) تعداد بازدید: 7 مشاهده پرسش
    سلام آقا دکتر تشکر‌ بابت وقتی که میزارید بنده دچار زگیل تناسلی شدم میخاستم بدونم مدت زنده موندن این ویروس چقدره حرارت یا اشعه uv میتونه اون رو بکشه؟ بعضی منابع میگن ۱ هفته اگه درست باشه تقریبا ۹۰ درصد ایران مبتلا هستن چون ذکر شده با آب و صابون ویروس از بین نمیره مثلا میرم حموم برمیگردم دستم تا کی آلوده هست آخه میترسم بقیه خانواده مبتلا بشن بعد اگه همون زگیل تناسلی من به زیر بغل انتقال داده شده باشه یکی لباس منو بپوشه اونم به زگیل زیر بغل مبتلا شه بعد با دست آلوده در آینده به زگیل تناسلی مبتلا شه؟فکر میکنم دچار وسواس شدم تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 4 هفته پیش)

      سلام جانم

      گرچه شیوع این بیماری طی یک دهه گذشته در ایران روند افزایش داشته است ولی نه در حدی که اشاره کردی

      نیازی به UV نیست. شستشو با آب و صابون کافی است

      رعایت بهداشت فردی و پرهیز از پوشیدن لباس یا حوله خیس کافی است

      برای ضد عفونی کردن سطوح استفاده از وایتکس کافی است

      یکی از مشکلات شایع در افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند درگیری های وسواسی است

      نگران نباش و معاینات ادواری را پیگیری کن

      موفق

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 4 هفته پیش) تعداد بازدید: 5 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان برادرم زگیل روی التش داره الان ۱۰ساله دوتا هست زیاد نشده خارش هم نداره ،ولی واکسن هم نزده ،،الان باید واکسن بزنه مفیده قرص یا پمادی هست براش بگیرم چون ببکار خرجش با منه ممنون خدابهتون سلامتی بده
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 4 هفته پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی

  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 15 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من چندوقتیه متوجه دونه های ریزی دور کلاهک آلتم شدم ایا اینها زگیل تناسلی هستند؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست 

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 6 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    وقت بخیر
    بنده چند وقت پیش یک بار با فردی که بعد متوجه شدم به hpv تایپ ۱۶ مبتلا هست رابطه داشتم
    بعد از یک هفته که متوجه شدم ایشان ویروس داشتند واکسن گارداسیل تزریق کردم و قرص هگزایم مصرف میکنم.
    از طریق میتوان فهمید ویروس در بدنم وجود دارد؟
    اخیرا یک تغیر رنگ کوچک در ناحیه ختنه گاه مشاهده کردم
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال گردد ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر مهلا چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 7 مشاهده پرسش
    هزینه لیزر زگیل تناسلی در حد ۵ الی ۶ زائده چقدر است؟
    ایا لازم است حتما واکسن زده بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      علیک سلام

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری باشد بهترین و سریعترین روش درمانی که کمترین میزان عود را دارد لیزر است که فیلم لیزر را هم برات گذاشتم تا ببینی موفق

  • تصویر کاربر عماد شنبه ۷ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    با سلام. همسر من به hpv سویه 59 مبتلا شده...میشه کامل راهنمایی کنین که چی میشه و باید چیکار کنیم؟ راه درمانش چیه..و اینکه احتمال درمان یا عدم درمانش چقدره و باید چیکار کرد؟ اگه کامل توضیح بدین ممنونتون میشم...
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۷ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است 

      موفق

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۴ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 30 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر؛ خیلی وقته من چن تا خال گوشتی اطراف آلت و ختنه گاهم دارم خیلی نگرانم اینا زگیله یا نه؟ خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲۴ دی ۲( 3 ماه پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست 

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

با ما در تماس باشید

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

پرسش از دکتر