عوارض پوستی در دیابت

دیابت یک گــروه از بیماریهــای متابولیــک اســت کــه بــا هیپرگلیسمی ناشی از نقص ترشح انسولین، عمل انسولین و یا هر دو مشخص میشود و نوع دو دیابت شایعترین فرم بیمـاری است. تظـاهرات پوسـتی در بیمـاران دیابتی شایع بوده و به شکلهای مختلفی تظاهر می یابند و اگـر اثرات متابولیک را در جریان خـون عـروق کوچـک و تغییـرات ایجاد شده در کلاژن را در نظر بگیریم شیوع تظاهرات پوسـتی در بیماران دیابتی به ۱۰۰درصـد مـیرسـد

چنانچه فرد به دیابت است بهتر است از ناراحتی ها ومشکلات پوستی خطرناکی که بنحوی با بیماری دیابت مرتبط  است، آگاه شود تا در صورت ابتلا به آنها قبل از ایجاد وضعیت حاد و غیرقابل کنترل به پزشک مراجعه نماید.

دیابت میتواند بـر تمـام سیـستمهـای بـدن از جمله پوست اثر بگذارد . تظاهرات پوستی دیابت را میتوان به چهار دسته تقسیم کرد:

– بیماریهای پوستی با ارتباط ضـعیف تا قوی با دیابت نظیر: نکروبیوزیس لیپوئیـدیکا، درموپـاتی دیـابتی، تاول های دیابتی، زردی پوست،  درمـاتوز پرفـوران، آکـانتوزیس نیگریکــانس، لکــوپلاکی دهــانی و لــیکن پــلان

-عفونتها (باکتریال یا قارچی)،

– تظاهرات پوستی ناشی از عوارض دیابت نظیر میکروآنژیوپاتی، ماکروآنژیوپاتی و نوروپـاتی

– عـوارض پوستی ناشی از درمان دیابت

یکی از شایعترین تظاهرات دیابت مستعد شدن پوست برای ایجاد زخم و عدم بهبود زخم ها است.

بر اساس مطالعات انجام شده شایعترین ضـایعات پوسـتی دیابت عفونت ها و درگیری میکروبی یا قارچی پوست است که تقریبا در نیمی از بیماران دیابتی مشاهده می شود

تقریبا یک سوم بیماران درگیری های پوستی منفرد به شکل درموپاتی پوستی دارند  و آکـانتوزیس نیگریکـانس سومین ضایعه پوستی شایع میباشد

عفونت های باکتریهایی و قارچی در افراد دیابتی

عفونت های باکتریایی: paronichiaانواع مختلفی از عفونت های باکتریایی می تواند پوست افراد مبتلا به دیابت را درگیر کند. اینگونه عفونت ها در افرادی که به دیابت کنترل نشده مبتلا هستند، خطرناکتر و جدی تر است . اینگونه باکتریها در محل فولیکول مو در پوست می توانند باعث ایجاد التهاب شوند. همچنین درگیری هایی در پلک چشم و ناخن نیز ایجاد می گردد

عفونت های قارچی:

عفونت کاندیدایی کشاله ران در یک فرد دیابتی

شایعترین عفونت قارچی در افراد دیابتی عفونت های کاندیدایی است اینگونه عفونت ها بخصوص در بانوان بصورت عفونت های قارچی واژن بروز می کند که به شکل خارش مکرر ناحیه تناسلی و ترشحات مختصر در این ناحیه است

همچنین درگیری لب ها به شکل ترک های گوشه لب، درگیری بین انگشتان پا و دست و ناخن ها ( اونیکومایکوز) نیز دیده می شود

اینگونه عفونت ها غالباً در مناطق گرم و مرطوب پوست ایجاد می شود. سه عفونت قارچی شایع عبارتند از:

Jock itch -1: قرمز رنگ همراه با خارش در نواحی اندام تناسلی و قسمت داخلی رانها

۲-athletes foot : عفونت های قارچی پای ورزشکاران که ما بین انگشتان پا ایجاد می شوند

۳- ringworm: حلقوی شکل، قسمت هایی با پوست نا هموار که می تواند دارای خارش و سوزش باشد یا بصورت تاول ظاهر شود و بروی پاها، کشاله ران، قفسه سینه و شکم و حتی می تواند بروی پوست سر یا ناخن ها ظاهر شود.

درموپاتی دیابتی

درموپاتی دیابتی و نقاط شفاف

گاهی اوقات بنام نقطه های براق  shin spots نیز نامیده می شود. این بیماری پوستی بر اثر تغییرات رگهای خونی تغذیه کنندۀ پوست ایجاد می شود. درموپاتی بصورت عارضۀ گرد یا بیضی شکل براقی بروی پوست نازک نواحی قدامی و پائینی پاها بصورت لکه های قرمز ظاهر شده که با اسکارهای قهوه ای رنگ خوب می شود . این نواحی غالباً سبب ایجاد خارش یا سوزش یا آسیب دیگری برای فرد نمی شوند  و درمان طبی خاصی نیاز ندارد.

در این ضایعه معاینه و پیگیری های منظم زیر نظر پزشک ضروری است

اکانتوزیس نیگریکانس

آکانتوزیش نیگریکانس در زیر بغل یک مرد چاق

نوعی ناراحتی پوستی است که با تیره و ضخیم شدن قسمت هایی از پوست بخصوص بخش هایی که تا می خورند، همراه است. پوست تیره و یا قهوه ای شده و گاهی  برجسته می شود که به اصطلاح بحالت مخملی در می آید.  این ضایعات گوشتی کوچک مخملی در دو طرف یا پشت گردن، زیر بغل- زیر سینه و کشالۀ ران دیده می شوند. در این بیماری غالباً برجستگیهای  سر انگشتان ظاهر غیر عادی و مشخصی پیدا  می کند. این بیماری بیشتر در افراد دارای اضافه وزن دیده می شود. با اینکه درمان مشخصی برای آن وجود ندارد، اما کاهش وزن بر بهبود این بیماری تأثیر دارد. آکانتوزیس نیگریکانس معمولاً به دنبال بیماری دیابت ایجاد می شود و به عنوان یکی از علائم مشخصه دیابت بحساب می آید. عوامل دیگری غیر از دیابت نیز باعث ایجاد بیماری آکانتوزیس نیگریکانس می شود که از آن جمله می توان به آکرومگالی و سندرم کوشینگ اشاره کرد. بنظر می رسد این بیماری، پاسخ پوست در برابر مقاومت به انسولین است.

سایر ضایعات پوستی شیوع کمتری دارند ولی به صورت کلی در زیر شرح داده خواهد شد

برص یا ویتیلیگو– لک و پیس

لک و پیس در بدن یک فرد دیابتی

این ناراحتی پوستی دربیماران دیابتی نوع۱ شایعتر از نوع ۲ است. در این بیماری رنگ پوست  تغییر می کند و سلولهای ویژۀ تولید کنندۀ رنگدانه های پوست از بین می روند  که در نتیجۀ آن لکه های بیرنگی بروی پوست ایجاد می شود . بیماری برص بیشتر بروی قفسۀ سینه و شکم  ایجاد میشود، اما ممکن است بروی صورت،  اطراف دهان یا سوراخ های بینی یا چشم ها نیز ایجاد شود. در اینگونه موارد حتما باید با نظر پزشک از ضد آفتاب مناسب استفاده گردد

نکروبیوزیس لیپوئیدیکا دیابتیکوروم

نکروبیوز لیپوئیدی در پای یک فرد دیابتی

این مشکل یک بیماری بافت همبند پوست است که در آن کلاژن تجزیه شده  و دیواره ی رگهای خونی در آن  ضخیم می شود  و رسوبات چربی در عروق تشکیل می گردد. این بیماری در مردان شایعتر از زنان است. معمولا با راش های قرمز آغاز می شود و نهایتاً به  محل زخم  براقی با مرزی  بنفش و مرکزی زرد  تبدیل می شود، دراین بیماری عروق خونی از زیر پوست  دیده می شوند.

این زخم ها می توانند بصورت  ضایعات تکی یا چند تایی مشاهده شوند که معمولاً بروی  پاها بخصوص ساق پا مشاهده می شوند این ضایعات می توانند همچنین بروی شکم ، پوست سر یا بازو ایجاد شوند. این ضایعات می توانند  همراه با خارش بوده و دردناک باشند و به زخم های بازی تبدیل شوند اما در برخی افراد هیچ علامتی بجز دانه های  قرمز رنگ مشاهده  نمی شود.

بهترین راه برای پیشگیری از آن حفظ قندخون درسطح  مطلوب است و برای افراد دیابتی انجام مراقبتهای  فردی از بیماری  دیابت  بسیار مهم می باشد.

در صورت بروز ضایعه حتما باید با نظر پزشک اقدامات درمانی گوناگونی اجر گردد.

دانه های قرمز و برآمدگی: واکنش های آلرژیک به غذاها ، نیش حشرات و داروها می تواند باعث ایجاد رش یا دانه های قرمز پوستی و فرورفتگی ها یا برآمدگی هایی بروی پوست شود. این موضوع در افراد دیابتی بخصوص برای کسانی که انسولین تزریق می کنند، موضوع مهمی است. وجود هر نوع دانۀ قرمز و برجستگی در نواحی اطراف محل تزریق باید فوراً به پزشک اطلاع داده شود.

تاول های دیابتی:

تاول دیابتی

در موارد نادر، افراد مبتلا به دیابت به مشکلات پوستی نظیر تاول که مشابه تاولهای حاصل از سوختگی است، مبتلا می شوند. اینگونه تاولها می تواند بروی انگشتان دست و پا، بروی دستها و پاها یا بازوها و رانها ایجاد گردد. تاولهای دیابتی غالباً بدون درد هستند و خود بخود از بین می روند. اینگونه مشکلات پوستی در افرادی که دیابتشان کنترل نشده و حاد است یا به نوروپاتی دیابتی مبتلا هستند، دیده می شود. کنترل دقیق قند خون  همراه با مصرف صحیح داروهای دیابت می تواند باعث بهبود مشکلات پوستی گردد.

راش های حلقوی منتشر:

گرانولوم آنولار - راش حلقوی در یک فرد دیابتی

گرانولوم آنولار – راش حلقوی در یک فرد دیابتی

این مشکل پوستی کاملاً بصورت یک حلقۀ مشخص یا یک ناحیۀ قوسی شکل بروی پوست ظاهر میشود. اینگونه رش های پوستی غالباً بروی انگشتان و گوش ها ایجاد می شود اما می تواند بروی قفسۀ سینه یا شکم نیز ظاهر شود. این رش ها می توانند برنگ قرمز، قرمز قهوه ای یا برنگ پوست باشند و به درمان دارویی احتیاجی ندارند، اما گاهی اوقات داروهای موضعی استروئیدی نظیر هیدروکوتیزون می تواند به بهبود آنها کمک کند.

اروپتیو اگزانتوماتوزیس:

گزانتلاسما در یک فرد دیابتی با چربی خون بالا

این ضایعۀ پوستی زمانی ایجاد می شود که قند خون تحت کنترل نبوده و مقدار تری گلیسرید بیمار بسیار بالا باشد. مقاومت شدید بدن به انسولین، پاکسازی چربی را از خون مشکل می کند. افزایش زیاد چربی خون باعث پانکرانیت ( التهاب پانکراس) می شود. در این بیماری برجستگی های کوچک براق و زرد رنگی در پوست ایجاد می شود. این برجستگی های کوچک بوسیلۀ هالۀ قرمز رنگی همراه با خارش احاطه شده اند و غالباً در ناحیۀ صورت و باسن  و گاهی در قسمت پشت بازو و رانها دیده می شوند.

چگونه از مشکلات پوستی در افراد دیابتی پیشگیری نمود

مهمترین عامل برای جلوگیری از  بروز مشکلات پوستی در افراد دیابتی کنترل دقیق قند خون در این افراد است عامل مهم دیگر، تبعیت از نصایح مشاورین دیابت در مورد تغذیه، ورزش و استفاده منظم و صحیح داروها است. عامل مهم دیگر مراقبت فردی از پوست برای کاهش خطر ابتلاء به مشکلات پوستی دیابتی است.

توصیه های ضروری: Diabetes control

–  قند خون بایددر محدوده نرمال نگهداری شود

–  از صابونهای ملایم و شامپوهای ملایم استفاده گردد و بخوبی آبکشی  و خشک شود.

-از دوش آب خیلی داغ استفاده نشود.

–   مصرف روزانه مایعات افزایش یابد و حداقل در روز ۸ لیوان آب مصرف گردد

–   هر نوع بریدگی، آسیب دیدگی و یا زخم  را  باید به سرعت درمان نمود. و در صورت بروز هر گونه بریدگی یا زخم یا عفونت باید سریعاً به پزشک مراجعه گردد.

–   بیمار دیابتی هر روزه باید پاها را معاینه و وارسی کند و در صورت بروز هرگونه قرمزی، التهاب یا زخم سریعا به پزشک مراجعه کند