درمان زگیل تناسلی در زنان

درمان زگیل تناسلی در زنان در اکثر موارد باید هرچه سریعتر انجام گردد.  زیرا به صورت بالقوه می تواند در پیشگیری از سرطان دهانه رحم بسیار کمک کننده باشد.

زگیل تناسلی در زنان یکی از شایع ترین بیماری های آمیزشی و منتقله جنسی در دنیا است. این بیماری می توانند بیش از دو سوم زنان را در طول  دوره فعال جنسی خود درگیر نمایند.

ویروس پاپیلومای انسانی (Human papiloma virus یا  HPV) به عنوان عامل اصلی بروز و گسترش زگیل تناسلی در زنان در تمام دنیا شناخته شده است. نقش برخی تیپ های ویروس پاپیلومای انسانی در بالا بردن احتمال خطر ابتلای زنان به سرطان دهانه رحم نیز امروزه به دقت آشکار شده است.

درمان زگیل تناسلی در زنان

?توصیه می کنم ویدئو زیر را با دقت مشاهده فرمائید ?

متاسفانه هنوز درمان قطعی زگیل تناسلی شناسایی نشده است و برای از بین بردن ویروس    HPV  هیچ راه قطعی و دائمی وجود ندارد. اما اکثر عفونت‌های HPV درر واقع به مرور زمان و توسط سیستم دفاعی بدن برطرف می‌شوند یا به اندازه‌ای ضعیف می‌شوند که بر بدن تأثیری نمی‌گذارند. عفونتی که فعال نمی‌باشد ممکن است، به هنگامی‌که دستگاه ایمنی شخص به دلیل درمان بیماری‌های دیگر مانند سرطان ضعیف می‌شود، به صورت فعال درآید.

متاسفانه یک روش و پروتکل واحدی که موفقیت بالایی برای درمان زگیل تناسلی در زنان را به همراه داشته باشد وجود ندارد و در اکثر موارد برای دستیابی به نتایج مطلوب نیاز به استفاده از چندین روش برای درمان زگیل تناسلی در زنان می باشد.

بهتر است بخوانید   زگیل تناسلی و خال گوشتی در ناحیه تناسلی - افزایش خطر سونامی سرطان

تا کنون روشهای درمانی دارویی و مداخلات جراحی متفاوتی جهت بالا بردن میزان  پاکسازی کامل ضایعه و پاسخ به درمان زگیل تناسلی در زنان و کاهش میزان عود ضایعات مورد مقایسه قرار گرفته اند.

عکس زگیل تناسلی در زنان

در حال حاضر ابداع روش های درمانی نوین همچون لیزر، امیدی تازه برای درمان زگیل تناسلی در زنان را ایجاد نموده است

? لیزر بهترین روش درمانی است؛ شما می توانید در ویدئو زیر روند لیزر زگیل تناسلی در زنان را مشاهده کنید

بهتر است بخوانید   علائم زگیل تناسلی در زنان

در زیر به صورت اختصار روش های درمان زگیل تناسلی در زنان مطرح شده است

درمان دارویی با استفاده از عوامل سیتوتوکسیک و عوامل تعدیل کننده پاسخهای سیستم ایمنی زمان بر است ، موفقیت  آن متفاوت ونوسانی است و محدودیتها ی خاص خود را دارد

به عنوان مثال داروهای موضعی همچون پودوفیلین، پودوفیلوتوکسین، تری کلرواستیک اسید، بلئومایسین و ۵ -فلوراسیل می توانند در کنار ایجاد واکنش موضعی خفیف تا شدید منجر به بروز عوارض سیستمیک نامطلوب متعددی نیز شوند

داروهایی که برای درمان زگیل تناسلی در زنان استفاده می شود

ورگان Veregen

ورگان

ورگان یک یک فرآورده دارویی گیاهی است که از برگ چای سبز به دست می آید و برای درمان زگیل تناسلی در زنان نیز کاربرد دارد. این دارو به شکل کرم ۱۵ درصد در دسترس است و بر اساس مطالعاتی که در آمریکا انجام شده است حدود ۵۴ درصد موارد می تواند ویروس را کاملا پاکسازی نماید دوره درمان پس از فاز اولیه بین ۱۲ تا ۱۶ هفته خواهد بود. دارو باید روزانه ۳ بار استفاده گردد

این دارو ممکن است باعث ایجاد حساسیت، قرمزی، خارش، سوزش، درد/ ناراحتی شود لذا معمولا به عنوان درمان اولیه یا افراد زیر ۱۸ سال استفاده نمی شود

وارتیکون Warticon

وارتیکون که حاوی ماده موثره پدوفیلوتوکسین است هم به شکل کرم موضعی و هم به شکل قطره در دسترس است. این دارو معمولا باید دوبار در روز برای درمان زگیل تناسلی در زنان استفاده شود و پس از استفاده نیز با آب و صابون خوب شسته شود.

حساسیت سوزش و درد از عوارض این دارو می باشد

warticon

تری کلرو استیک اسید TCA

تری کلرو استیک اسید (TCA) به روش شیمیایی سلول های درگیر را نابود می کند و منجر به تخریب فیزیکی زگیل تناسلی می گردد.  با توجه به ماهیت سوزانندگی TCA ، درمان زگیل تناسلی در زنان با این روش باید توسط پزشک انجام شود.

جلسات درمان ۱ بار در هفته و به طور میانگین ۶ تا ۱۰ هفته طول خواهد کشید. احتمال عود بیماری نیز حدود ۳۵ درصد است .

tca

تخریب بافتی ناشی از دارو ممکن است به درد، زخم و تشکیل کبره منجر شود. یک روش درمانی بسیار ارزان و کم هزینه می باشد

پودوفیلین (Podophyllin)

پودوفیلین عصاره گیاهی است که از سال ۱۹۴۰ تا کنون برای درمان زگیل تناسلی در زنان مورد استفاده قرار می گرفته است. این دارو خاصیت جلوگیری کننده از تقسیمات سلولی (آنتی میتوتیک) داشته و اثر مستقیمی بر سلولهای اپی تلیال دارد.

بهتر است بخوانید   زگیل تناسلی زنان (تشخیص و درمان)

این دارو هر هفته یک تا سه بار باید استفاده شود و مدت درمان نیز حدود ۳ تا ۶ هفته خواهد بود. از محاسن این دارو برایدرمان زگیل تناسلی در زنان ، ارزان و مؤثر بودنن درمان است. از معایب پودوفیلین غیر استاندارد بودن ترکیبات تهیه شده از آن، عوارض جانبی، عمر قفسه ای پایین و تراتوژنیسیته آن است. لذا در موارد حساسیت مفرط، خال، زگیل سرویکال، پیشابراهى و دهانی، دیابت قندی، حاملگى به هیچ عنوان نباید استفاده شود

همچنین استفاده از دارو در نواحی وسیع ممنوع است زیرا ممکن است باعث جذب سیستمیک شده و خطراتی به شکل مشکلات عصبی و نوروپاتی،  دیسکرازی هاییی خونی و عوارض کبدی را برای فرد ایجاد کند

این دارو معمولا باعث ایجاد درد و ناراحتی های موضعی در بیمار می شود

Imiquimod – Aldara  ایمی کیمود ( آلدرا ۵%)

آلدرا یک عامل تعدیل کننده پاسخ ایمنی است. هر چند مکانیسم اصلی عمل آن دقیقا شناخته نشده است اما به صورت موضعی باعث تحریک سیستم ایمنی شده و باعث مهار فعالیت زگیل تناسلی می گردد
کرم در زنان ممکن است بهتر اثر کند. در مطالعه FDA میزان کلیرانس کامل وقتی سه بار در هفته به مدت ۱۶ تا ۳۲ هفته به کار رود به طور کلی در زنان ۷۲% ، دررر مقایسه با ۳۳% در مردان است. این دارو گران قیمت است

کرم آلدرا 5 درصد
عوارض جانبی به شکل واکنش های پوستی موضعی مثل قرمزی، خارش، پوسته پوسته شدن و تورم دیده می شود ولی معمولا خفیف است

آلدرا معمولا برای درمان اولیه استفاده نمی شود مگر ضایعات بسیار منتشر و بسیار ریز باشند یا امکان انجام لیزر وجود نداشته باشد. اما معمولا برای دوره های پس اززز درمان لیزر کاربرد دارد.

بهتر است بخوانید   زگیل تناسلی در دختر باکره و راه های پیشگیری و درمان آن

اقدامات غیر دارویی برای درمان زگیل تناسلی در زنان

در مقابل  روش های درمان دارویی که معمولا زمان بر و گاهی عارضه دار هستند روش های درمان غیر دارویی نظیر کرایو (فریر) ،کوتر (سوزاندن) و لیزر  قادر هستند تا در مدت زمان کوتاه تری، با ایجاد حداقل درد و کمترین عوارض موضعی و سیستمیک ضایعات را درمان کنند.

هر  چند این روش ها نیز نسبت به یکدیگر دارای  میزانهای موفقیت و عود متفاوت هستند و در برخی موارد نیاز به بی حسی و بیهوشی خواهند داشت که دارای عوارض خاص خود می باشد

درمان مناسب بسته به شرایط سیستم ایمنی فرد  و ویژگی های ضایعات مانند اندازه و محل آن متفاوت  است. بهترین درمان درمانی است که ضایعات راا به طور کامل پاکسازی کند و با کمترین میزان درد و عوارض موضعی و سیستمیک و عود ضایعه در مقایسه با  سایر روش ها همراه باشد.

کرایوتراپی (منجمد کردن): این روش در درمان زگیل تناسلی در زنان،  معمولا دردناک بوده و میزان عود ضایعه زگیل تناسلی نسبتا بالاتر از سایر روش های غیر دارویی است و در ضایعات کوچک کاربرد دارد.درمان زگیل با کرایو معمولا عود زیادی دارد

این روش معمولا به صورت سرپایی انجام می شود و ابتدایی ترین روش درمانی است. میزان عود بیماری پس از فریز کردن حدود ۶۰ درصد است

زگیل تناسلی زنان که به درمان مقاوم بوده  یا  بزرگ باشد را باید با یکی از روش‏های جراحی نظیر الکتروسرجری (کوتر) یا رادیوسرجری (آر اف جراحی) یا لیزر درمان کرد.

کوتر با استفاده از جریان برق زگیل تناسلی زنان را سوزانده و از بین می برد اما اسکار بسیار زیادی برجای می گذارد. لذا امروزه کمتر از این روش استفادهه می گردد.. خونریزی بسیار کم بوده ولی میزان درد نسبتا بالا است و ممکن است تا ماه ها پس از درمان درد باقی بماند

آر اف برای درمان زگیل تناسلی در زنان که بزرگ و با تعداد کم باشد قابل استفاده است. معمولا اسکار خیلی کمی برجای می گذارد و درد یا خونریزی بسیار کمی دارد

لیزر برای درمان زگیل تناسلی در زنان با اندازه ها و تعداد زیاد نیز قابل استفاده است. حتی ضایعات بسیار بزرگ نیز با لیزر قابل درمان هستند. میزان دردد و خونریزی بعد ازز لیزر بسیار پائین است و میزان عود ضایعه زگیل تناسلی زنان نیز بسیار کم است. این روش دارای پیچیدگی های خاص خود بوده و ممکن است برای برخی از بیماران کاربرد نداشته باشد.

در ویدئو زیر روند درمان زگیل تناسلی با لیزر نشان داده شده است.

در صورتی که خود یا شریک جنسی شما مبتلا به زگیل تناسلی یا ضایعه مشکوک روی آلت تناسلی بوده یا مشکوک به آلودگی با HPV هستید:

1. حتما با تیم درمانی خود مشورت کنید
  2.  به هیچ عنوان خودسرانه اقدام به درمان یا کندن خال گوشتی روی آلت نکنید
  3. به هیچ عنوان از تیغ برای از بین بردن موهای زائد این ناحیه استفاده نکنید
  4. از تماس جنسی بدون محافظ اجتناب کنید
  5. حتما برای تشخیص نوع ضایعه و بررسی ریسک سرطان زائی بیماری به پزشک مراجعه کنید
  7. در صورتی که مایل به طرح سوال و مشاوره با دکتر و یا مراجعه به مطب هستید از طریق زیر اقدام فرمائید

برای درخواست نوبت فوری با تلگرام :

برای دریافت نوبت فوری، نام خود را ارسال کنیدشماره ۰۹۰۳۹۷۸۹۶۸۲ را به نام مطب دکتر انتظاری در گوشی خود ذخیره نمائید یا اینجا را کلیک کنید سپس نام خود را از طریق تلگرام  ارسال کنید تا اولین نوبت آزاد توسط منشی مطب برای شما اختصاص یابد

درمان زگیل تناسلی اولین گام پیشگیری از سرطان است