منو

Search
Close this search box.

تفاوت مولوسکوم با زگیل تناسلی چیست؟

تفاوت مولوسکوم با زگیل تناسلی چیست؟

فهرست مطالب

مولوسکوم چیست

مولوسکوم عفونی (Molluscum contagiosum) (مولوسکوم کنتاژیوزوم) یک بیماری پوستی ویروسی است و به شکل دانه‌های ریز نرم و محکم به رنگ‌های سفید یا صورتی و بصورت تکی یا گروهی ممکن است روی پوست ظاهر گردد. این عارضه معمولاً حالث ثانویه دارد و بعد از آلوده شدن به یک‌سری از باکتری‌ها ویروس مولوسکوم  نیز وارد بدن شده و فعالیت می‌کند. یکی از تظاهرات شایع این بیماری دانه های سفید روی اندام تناسلی است که بعضا بسیار باعث نگرانی و کاهش اعتماد به نفش در بیماران می شود.

مولوسکوم تناسلی

گاهی مواقع جوش سر سفید در ناحیه تناسلی زنان ممکن است با آکنه ژنیتال شباهت زیادی داشته باشد. گاهی به آن زگیل آبکی نیز می گویند

این بیماری فقط بر پوست بیرونی اثرگذار بوده و در انسان‌های سالم به بقیه نقاط پوست گسترش نمی‌یابد و در حالت معمول خود به خود طی چند هفته یا ۶ ماه تا یکسال ظاهر شده و ناپدید می‌شود هرچند ممکن است در برخی افراد به مدت بالای ۴ سال هم در پوست آن‌ها باقی بماند.

این ویروس از طریق تماس مستقیم منتشر می شود و در کودکان شایع‌تر است. اما این ویروس با تماس جنسی هم می‌تواند گسترش یابد و می‌تواند در افراد با سیستم های ایمنی در معرض خطر هم رخ دهد. مولوسکوم‌ کنتاژیوزوم‌ می‌تواند از طریق خاراندن یا مالش ضایعات نیز منتقل شود.

تفاوت مولوسکوم و زگیل تناسلی چیست؟

مولوسکوم در صورت
مولوسکوم در صورت

راه های انتقال بیماری مولوسکوم تناسلی

زگیل آبکی بواسطه‌ لمس کردن و در تماس بودن با پوست آلوده منتقل می‌شود و قدرت سرایت یافتن آن بسیار بالاست بطوری‌که حتی اگر فرد سالم با حوله، لباس‌ها و حتی اسباب بازی‌های شخص مبتلا در ارتباط باشد، امکان ظاهر شدن دانه‌های مولوسکوم  بر بدن وی نیز وجود دارد.

هم‌چنین خود شخص آلوده هم نباید چندان به آن دست بزند و اکیداً توصیه می‌گردد که از خراشیدن آن جلوگیری شود؛ چرا که دیده شده با این کار به قسمت‌های دیگر بدن فرد هم سرایت کرده است.

استفاده کردن از تتو و خالکوبی هم می‌تواند از دیگر عوامل انتقال شناخته شود. نکته‌ی دیگر آن‌که انتقال مولوسکوم  توسط نشستن روی توالت فرنگی نیز تاکنون به اثبات نرسیده است.

زگیل آبکی تناسلی در بزرگسالان ممکن است از طرق جنسی منتقل شود و محل رایج بروز مولوسکوم، آلت تناسلی در مردان است. در واقع رابطه‌ی جنسی یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال است که در بزرگسالان معمولاً از این طریق مولوسکوم  منتقل می‌شود چرا که یکی از قسمت‌هایی که دانه‌های مولوسکوم  در آن دیده می‌شود اندام تناسلی است که می‌تواند شامل اطراف یا روی آلت مردانگی، مهبل، معقد و اطراف آن باشد، و نیز محققان این احتمال را می‌دهند که این عارضه‌  پوستی از طریق حمام، سونا و استخر عمومی نیز منتقل می‌شود که البته این نظریه تاکنون به اثبات علمی نرسیده است.

 

نشانه های مولوسکوم‌ کنتاژیوزوم‌ چیست؟

در این بیماری چند برجستگی کوچک گنبدی شکل ظاهر میشوند و با فشردن ترشحات شیر بسته مانند خارج میشود . ممکن است به مدت دو هفته تا چند سال باقی بمانند. مولوسکوم  معمولا به شکل برجستگی های مروارید شکلی به اندازه یک خال بر روی ران، کفل، اندام تناسلی و گاهی صورت ظاهر می شود. این بیماری از طریق تماس با اشیا آلوده، مقاربت و یا تماس پوستی منتقل می شود. این عارضه ممکن است بدون درمان ناپدید می شوند.

مولوسکوم روی آلت تناسلی
مولوسکوم روی آلت تناسلی

مولوسکوم کنتاژیوزوم در زنان

مولوسکوم در ناحیه تناسلی زنان معمولا به شکل یک دانه برجسته با ناف مرکزی سفید رنگ می باشد اندازه مولوسکوم در زنان ممکن است به اندازه سر سوزن یا بزرگتر (درحدود ۲تا ۵ میلی‌متر) باشد، رشد و وجود این دانه‌ها معمولاً بدون هرگونه سوزش و خارشی است اما در بعضی اوقات همراه با این علایم نیز ممکن است ظاهر شود. این دانه‌ها ممکن است در هر قسمتی از بدن دیده شوند اما بطور معمول در گردن، بازوها، شکم، صورت، زانو و اندام‌های تناسلی بیشتر رشد می‌کنند و البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نخواهد بود که به ندرت در کف دست و کف پا هم ظاهر گشته است.

درمان مولوسکوم تناسلی

ضایعات پوستی کنتاژیوزوم‌ معمولا خود به خود از بین میروند اما این روند ممکن است چند ماه طول بکشد. درمان ضایعات باعث کوتاه تر شدن این مدت میشود. اگر فردی دارای ضایعات تناسلی در واژن، فرج، باسن و یا کشاله ران باشد و هم چنین از نظر جنسی فعال باشد، بهتر است برای درمان، اقدام مناسب را انجام دهد تا از انتقال ویروس به شریک جنسی او جلوگیری شود. البته درمان این ضایعات ممکن است عوارضی مانند قرمزی، درد و یا اسکار داشته باشد.

گزینه های درمان این بیماری:

  • درمان با فریز کردن ضایعه (کرایو تراپی) و یا درمان با لیزر
  • اسکراپ و یا بریدن ضایعه توسط پزشک
  • تجویز کرم و یا پماد های مخصوص توسط پزشک برای از بین بردن ضایعه

مکان های شایع برای ضایعات مولوسکوم‌ کنتاژیوزوم ‌روی صورت، تنه و دست ها و پاهای کودکان و آلت تناسلی، شکم و بخش داخلی ران های بزرگسالان هستند. عارضه معمولا به ایجاد کورک هایی منتهی می‌شود که:

ضایعات برجسته گنبدی شکل ناف دار
ضایعات برجسته گنبدی شکل ناف دار

-معمولا درد نمی‌کنند اما می‌توانند خارش داشته باشند.

-کوچک هستند (با قطر 2 تا 5 میلی‌متر)

-در مرکز گودی دارند.

-در ابتدا سفت، گنبدی شکل و به رنگ گوشت هستند.

-با گذر زمان نرم‌تر می شوند.

-ممکن است با گذر زمان سرخ شده و مایع داخل آنها خالی شود.

-هسته مرکزی آنها یک ماده سفید و مومی شکل دارد.

در افرادی که سیستم ایمنی طبیعی دارند، مولوسکوم‌ کنتاژیوزوم‌ معمولا پس از یک دوره چند ماهه تا چند ساله خودبخود ناپدید می شود. در افرادی که ایدز یا عوارض دیگری دارند که بر سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد، زخم های مرتبط با مولوسکوم‌ کنتاژیوزوم‌ می توانند گسترده و بطور خاص مزمن باشند.

بیوپسی از ضایعات ممکن است لازم باشد
بیوپسی از ضایعات ممکن است لازم باشد

تشخیص مولوسکوم‌ کنتاژیوزوم ‌بر اساس ظاهر متمایز زخم آن است. اگر تشخیص مورد تردید باشد، پزشک می‌تواند با نمونه ‌برداری از ضایعه و بررسی سیتوپاتولوژیک تشخیص را قطعی کند. اگر هر گونه نگرانی در مورد مشکلات سلامت مرتبط دارید، پزشک می‌تواند وجود اختلال های نهفته را بررسی کند.

بهترین روش درمان مولوسکوم

مولوسکوم‌ کنتاژیوزوم‌ در زنان و مردان معمولا خودبخود برطرف می‌شود و نیاز به درمان ندارد، بنابراین درمان همیشه ضروری نیست. اما در مواردی که ضایعه طی 2 تا 4 ماه خود به خود بهبود نیابد یا در صورتی که شک به مشکلات ثانویه مطرح باشد ممکن است پزشک با روش های مختلفی اقدام به درمان نماید

استفاده از کرایوتراپی و داروی موضعی در این بیماری کاربرد دارد. پس از درمان با روش انجماد (کرایوتراپی) ممکن است برای مدت نسبتا طولانی جای زخم روی پوست باقی بماند ولی در نهایت بهبود خواهد یافت.  اما در صورتی که ضایعات متعدد باشند لیزر کاربرد دارد. لیزر یکی از بهترین و سریعترین روش های درمانی است و معمولا عوارض بسیار کمی دارد

تشخیص و درمان جوش دستگاه تناسلی زنان معمولا باید سریعتر انجام شود زیرا ممکن است با برخی از بیماری های دیگر نظیر زگیل تناسلی شباهت داشته باشد در 10 درصد موارد ویروس زگیل تناسلی پرخطر بوده و می تواند باعث بروز عوارض جدی شود. لذا درمان جوش دستگاه تناسلی زنان نسبت به مردان اولویت بالاتری دارد

آیا مولوسکوم خطرناک است؟

مولوسکوم کنتاژیوزوم‌ خطرناک نیست، اما ظاهر ناخوشایندی بر پوست ایجاد می کند. مولوسکوم شامل ضایعات پوستی بدون درد، سفید، کوچک و دکمه ای شکل میباشد که میتواند در شکم، ناحیه تناسلی، صورت و یا باسن رشد کند. این بیماری در کودکان شایع تر است اما در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد‌.

پیشگیری از بیماری مولوسکوم کانتوژیوزوم

برای جلوگیری از مبتلا شدن به این عارضه پوستی تنها کافی‌ است توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنید و از تماس داشتن با قسمت‌های آلوده شده خودداری کنید، شستن دست‌ها با آب و صابون یکی از راه‌های مفید برای جلوگیری از انتقال مولوسکوم  است.

همچنین در رابطه‌ی جنسی برای جلوگیری از انتقال می‌بایست از کاندوم استفاده شود، البته نباید از کاندوم بعنوان ابزار پیشگیری‌کننده قطعی انتظار داشته باشیم زیرا کاندوم فقط میتواند آلت تناسلی را محفوظ بدارد در حالی‌که در معاشقه و ارتباط بدن، احتمال انتقال کم نیست به همین جهت رابطه جنسی افراد بهتر است به یک شریک جنسی محدود گردد

برای پیش‌گیری از مولوسکوم‌ کنتاژیوزوم ‌از راهنمایی های زیر پیروی کنید:

-از تماس مستقیم با فردی که ممکن است این عارضه را داشته باشد، اجتناب کنید

-اگزمای (eczema) نهفته را در کودکان درمان کنید.

-از نظر روابط جنسی خویشتن‌دار باشید یا تنها با یک فرد غیرآلوده رابطه جنسی داشته باشید (کاندوم های مردانه و زنانه نمی‌توانند حفاظت کامل را تضمین کنند. زیرا ویروس می‌تواند در نواحی یافت شود که با کاندوم پوشیده نمی‌شوند)

-از وسایل بهداشتی نظیر تیغ، حوله و نظائر آن به صورت مشترک به هیچ عنوان استفاده نکنید

-در استخرهای عمومی مواظب تماس با افراد آلوده باشید و از سالم بودن آب اطمینان حاصل کنید و از استفاده مشترک از وسایل شخصی مثل حوله اکیداً خودداری نمایید.

در صورتی که خود یا همسرتان مبتلا به ضایعات برجسته یا جوش های چرکی روی آلت یا جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی هستید:

  1. حتما با تیم درمانی خود مشورت کنید
  2. به هیچ عنوان جوش ها یا ضایعات را فشار ندهید یا نترکانید زیرا این اقدام باعث تشدید آسیب به بافت های مجاور و گسترش عفونت می گردد  
  3. از لباس های زیر کشاد و نخی استفاده کنید
  4. شستشوی مداوم و خشک کردن مناسب ناحیه آلت تناسلی و کشاله ران بسیار کمک کننده است
  5. به هیچ عنوان خودسرانه اقدام به درمان یا کندن جوش ها نکنید 
  6. به هیچ عنوان از تیغ برای از بین بردن موهای زائد این ناحیه استفاده نکنید
  7. از تماس جنسی بدون محافظ اجتناب کنید 
  8. حتما برای تشخیص نوع ضایعه و بررسی ریسک احتمالی به پزشک مراجعه کنید
  9. ممکن است نیاز به نمونه برداری و ارزیابی آزمایشگاهی باشد

دکتر عباس انتظاری متخصص طب پیشگیری

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دکتر عباس انتظاری

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و کد رهگیری دریافت فرمائید.  سوالات طی 5 تا 10 روز آینده پاسخ داده خواهند شد

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نازی دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 2 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من چند وقت پیش دیدم همچین جوشی در ناحیه بیکینی زده و اولش التهاب داشت الان ذیگه التهابش خابیده و نه درد داره نه سوزشو خارش ولی هسش و امروز یکم فشارش دادم مث جوش های چرکی اندازه سر سوزن ازش چرک خارج شد ایا زگیله یا molluscum؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 هفته پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل یا مولوسکوم مطرح نیست 

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 1 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر من حدود ۲ سال پیش رابطه داشتم در حد ۳۰ ثانیه با کاندوم
    الان این دانه های گنبدی شکل روی الت تناسلی من ظاهر شدن
    میخواستم بدونم مولوسکوم هستند یا زگیل تناسلی
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 هفته پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست 

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر فائزه دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 3 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    بنده ۲۱ سال دارم و رابطه جنسی نداشتم چندوقت پیش متوجه لکه روی ناحیه واژن شدم ب دکتر مراجعه کردم برام لیزر انجام دادن یسری لکه ها موند و گفتن اینا برگشت موی زائده
    ولی با خواندن این متن و دیدن عکس فکر کردم شاید مولوسکوم باشه
    چند وقت دیگه هم عقدمه و این لک‌ها خیلی اذیتم میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 هفته پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال گردد ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر امین دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 1 مشاهده پرسش
    سلام آیا اینها زگیل تناسلی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 هفته پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست 

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر Mohamad پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 9 مشاهده پرسش
    میخواستم بدونم این از نظر شما زگیل هست یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 3 هفته پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست 

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر aa پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 6 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخير دكتر جان ،من حدود ٣ ماه هست حدود ٣ تا دونه داخل ران پام هست نه درد داره نه خارش نه سوزش فشارشم بدي هيچي نمياد يكيشون رفت يكي ديگه در اومد فقط همون ناحيه هست و بعد از ليزر رولي احساس ميكنم در اومد آيا مولسكومه؟و آيا خطرناكه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 3 هفته پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی احتمال مولوسکوم مطرح است که معمولا خطری ندارد و در موارد خفیف با داروهای موضعی برطرف خواهد شد

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر حمید شنبه ۵ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 11 مشاهده پرسش
    با سلام شوهر بنده حدود یکماه هست این ضایعات روی بیضه و کلاهک تناسلی در آورده است،خارش نداره و فرمش وقتی دست زده میشه عین گوشت اضافه هست،میشه بفرمایید زگیل تناسلی هستند یا نه ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۵ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست 

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 7 مشاهده پرسش
    سلام و احترام
    عذرخواهی من پذیرا باشید من ی ضایعه چند سالی پشت آلت تناسلیم قسمت خسته داشتم میخواستم ببینم آیا زگیل هست یا ن ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست 

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر B چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 14 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ویروس hpv تایپ ۶ بعد از لیزر چن ماه در بدن میمونه و بجز دوماه اول باز امکان زدن زائده هست؟
    بعد ۶ماه‌میتونم تست بدم ببینم منفی شده یا ن؟
    چه کارهایی باید انجام بدم زودتر از بین برع ویروسش
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است 

  • تصویر کاربر زی چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 9 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آزمایش پاپ اسمیر دادم متاسفانه ویروس ۱۶ و ۱۸ مبتلا شدم واقعا نمیدونم چیکار کنم همسرم اعتراف کرده با چند نفر رابطه داشته و من این وسط بیچاره شدم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری و کولپوسکوپی باشد 

درحال دریافت اطلاعات

با ما در تماس باشید

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

پرسش از دکتر