منو

Search
Close this search box.

بیماریهای پوستی دستگاه تناسلی مردان با عکس

بیماریهای پوستی دستگاه تناسلی مردان با عکس

فهرست مطالب

بیماریهای پوستی دستگاه تناسلی مردان بسیار متنوع و گوناگون است در برخی موارد ممکن است درمان به راحتی صورت پذیرد ولی در برخی موارد ممکن است نیاز به اقدامات درمانی متعددی داشته باشد

از این گروه می توان بیماری های متعددی از جمله: عفونت های انگلی و عفونت های قارچی می توانند به شکل ضایعات پوستی آلت تناسلی ، مقعد یا کشاله ران تظاهر یابند. متخصص بیماریهای پوستی دستگاه تناسلی مردان با شناسایی این بیماران می تواند بهترین درمان را انتخاب کند.

در بسیاری از موارد چندین بیماری از نظر ظاهری کاملا شبیه هم هستند و امکان اینکه پزشک بتواند بدون معاینه وصرفا بر اساس اظهارات بیمار درباره نوع ودرمان آن نظرر دهد کار بسیار دشواری است و حتی ممکن است باعث اشتباه در تشخیص و درمان بیمار گردد.

حتی در بعضی موارد با معاینه بالینی توسط پزشک نیز امکان تشخیص قطعی نوع ضایعات پوستی آلت تناسلی وجود ندارد و باید اقدام به نمونه برداری از ضایعه گردد.

علائمی که افراد از آن شکایت دارند ممکن است به شکل خشکی پوست دستگاه تناسلی مردان ، پوسته ریزی، قرمزی، جوش، ضایعات برجسته، خال گوشتی، زگیل تناسلی و برجستگی های شبیه گل کلم  تغییر رنگ و سیاهی، تغییر شکل آلت ، ترشحات بد بو ، خارش، سوزش ، زخم و حتی خونریزی باشد.

مهمترین اقدام در بررسی ضایعات این ناحیه عبارتند از شرح حال دقیق و بررسی سوابق بالینی، معاینه توسط پزشک و گاهی مواقع ارزیابی های آزمایشگاهی است.

برای درمان ضایعات پوستی آلت تناسلی به هیچ عنوان نمی توان از یک الگوی واحد استفاده نمود زیرا بسیاری از علائم ممکن است در دو یا چند بیماری مشترک باشد در حالیکه درمان کاملا با هم متفاوت است.

 

در این مقاله برخی از شایعترین بیماری ها که به شکل ضایعات پوستی آلت تناسلی ، کشاله ران و مقعد هستند را به اختصار شرح می دهیم.

خشکی پوست دستگاه تناسلی مردان

خشکی پوست آلت اغلب علامتی از یک بیماری جدی نبوده و می تواند علائم زیر را به همراه داشته باشد:

  • سفتی پوست مخصوصا پس از شنا کردن یا رفتن به حمام
  • خارش، پوسته پوسته یا فلس مانند شدن پوست آلت
  • بروز قرمزی یا راش پوستی
  • پدیدار شدن خطوط و چروک ریز
  • پدیدار شدن ترک های عمیق پوستی که گاهی خونریزی می کنند.

از جمله علت های خشکی پوست آلت تناسلی در مردان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استفاده از صابون ها و شوینده های قوی
  2. حساسیت
  3. خود ارضایی یا رابطه جنسی بدون استفاده از روان کننده ها
  4. لباس های تنگ یا دارای اصطکاک با پوست
  5. عفونت های قارچی (مخمر)
  6.  اگزما
  7. پسوریازیس

جهت درمان خشکی پوست آلت باید در هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن از شامپوی مخصوص پوست های حساس استفاده کرد. بهتر است از مصرف صابون ها اجتناب کرده و به جای آن ناحیه تناسلی را با آب گرم شستشو داد. استفاده از پماد های مرطوب کننده پس از حمام کردن توصیه می شود. در صورتی که این خشکی در اثر ابتلا به یک عفونت قارچی به وجود آمده باشد باید تا هنگام درمان عفونت از برقراری ارتباط جنسی خودداری کرد. عفونت های قارچی واگیردار بوده و می توانند به شریک جنسی فرد مبتلا منتقل شوند. در صورتی که خشکی پوست در اثر عفونت های قارچی به وجود نیامده باشد برقراری ارتباط جنسی مانعی ندارد.

به طور کلی، شناخت علت و پیروی از برنامه درمانی مناسب کلید موفقیت در درمان این عارضه است. در صورت جوابگو نبودن درمان های خانگی یا ابتلای مکرر به این عارضه، باید به پزشک مراجعه شود.

برآمدگی های کوچک روی آلت

این برآمدگی ها از جمله بیماریهای پوستی دستگاه تناسلی مردان و زنان هستند که در زیر پوست کیسه بیضه و در پایه آلت یا روی لب بزرگ آلت تناسلی زنان ظاهر می شوند.

ضایعات پوستی آلت تناسلی - فوردایس آلت در مرد و زن
ضایعات پوستی آلت تناسلی – فوردایس آلت در مرد و زن

 در گروهی از افراد ضایعات پوستی آلت تناسلی به شکل برجستگی های ریز و پراکنده بدون ترشح یا درد و سوزش روی پوست بدنه آلت تناسلی مردان یا پوست لب بزرگ آلت تناسلی زن دیده می شود. این حالت که به آن فوردایس گفته می شود ناشی از بزرگ شدن غدد سباسه زیر پوست است و اصولا یک پدیده کاملا طبیعی است و نیاز به درمان نیز ندارد.

در گروهی از افراد ممکن است شبیه زگیل زگیل تناسلی پراکنده یا مولوسکوم باشد که این حالت ها حتما باید پیگیری شده و در اسرع وقت درمان گردد.

همانگونه که اشاره شده فوردایس آلت نیاز به درمان ندارد اما گروهی از افراد از نظر ظاهری و زیبایی تمایل به از بین بردن آنها دارند . برای درمان فورادیس معمولا لیزرر بهترین نتایج را به همراه دارد.

اکثر بیماران به دلیل نگرانی از زگیل تناسلی یا برخی از بیماری های منتقله جنسی و ترس ناشی از ضایعات بدخیمی به پزشک مراجعه می کنند. در صورت نیاز پزشک ارزیابی های لازم را انجام خواهد داد

برجستگی کوچک گنبدی شکل

این نوع برجستگی ها یا دندانه دار در اطراف سر آلت (glans) مرد و دهانه واژن زن دیده می شوند.

برجستگی کوچک گنبدی شکل یا دندانه دار روی آلت تناسلی - پاپول مرواریدی آلت
برجستگی کوچک گنبدی شکل یا دندانه دار روی آلت تناسلی – پاپول مرواریدی آلت

یکی از بیماری های پوستی دستگاه تناسلی که به شکل برجستگی های کوچک گوشتی در ناحیه ختنه گاه مردان یا دهانه واژن ایجاد می شود احتمالا پاپول (papule) آلت تناسلی میباشد. حدودا ۱۰-۲۰ درصد تمام مردان در گیر آنها هستند و در مردان ختنه شده کمتر دیده میشوند. این ضایعات کمتر از یک سانتیمتر بوده و از سطح پوست بر آمده است

در گروهی از افراد ممکن است ضایعات کاملا شبیه زگیل تناسلی باشند یا در کنار این ضایعات، زگیل تناسلی نیز مشاهده شود. زگیل تناسلی حتما باید درمان شود ولی پاپول مرواریدی آلت نیازی به درمان ندارد.چنانچه از نظر زیبایی و ظاهری ناراحت کننده باشد می توان آنها را با لیزر درمان نمود.

پاپول مرواریدی آلت همراه با زگیل تناسلی
پاپول مرواریدی آلت همراه با زگیل تناسلی

بیشتر پاپول مروارید مردانه عواقب جدی ندارند ، اما برخی از آنها عفونی هستند و ممکن است منجر به عواقب جدی تری گردند سرطان آلت تناسلی قبل از زخمی شدن ممکن است به شکل یک پاپول ظاهر شود .

برجستگی های مرواریدی آلت تناسلی نام پزشکی angiofibromas عفونی نیستند و از نظر پزشکی نیازی به درمان ندارند ولی برخی از افراد از لحاظ زیبایی و ظاهریی مایل به درمان آن هستند که در اینگونه موارد پاسخ درمانی به لیزر بسیار عالی است.

درمان پاپول مرواریدی آلت تناسلی با لیزر
درمان پاپول مرواریدی آلت تناسلی با لیزر

برجستگی های کوچک روی کیسه بیضه

برجستگی های کوچک روی کیسه بیضه در مرد و لب بزرگ آلت تناسلی زن هستند.

کیست اپیدرمال همراه روی کیسه بیضه و آلت تناسلی زن

کیست اپیدرمال همراه روی کیسه بیضه و آلت تناسلی زن

یکی از ضایعات پوستی آلت تناسلی که بر روی کیسه بیضه ها یا لب بزرگ آلت تناسلی زن ظاهر میشود کیست اپیدرمال و گاهی اوقات شامل مواد پنیری مانند هستند. ندول ها بزرگتر از پاپول ها می باشند و به قسمتهای عمقی تر پوست که حاوی ساختمان های محافظت کننده پوست هستند، نفوذ کرده و باعث ایجاد جوشگاه (اسکار) می گردند.

یک احتمال این عارضه کیست است. کیست اپیدرمال ممکن است منفرد یا متعدد باشد. آنها عفونی نیستند و نیاز به درمان ندارند

این پدیده نیاز به درمان ندارد هر چند برخی از مردان و زنان به لحاظ زیبایی ترجیح میدهند تا آنها را بوسیله جراحی یا لیزر بردارند در اینگونه از افراد بهترین اقدام درمانیی استفاده از لیزر است که معمولا با یک یا دو جلسه لیزر و با بی حسی موضعی ضایعات به خوبی درمان می گردند.

کیست اپیدرمال همراه با زگیل تناسلی
کیست اپیدرمال همراه با زگیل تناسلی

گاهی مواقع در معاینه مشخص می شود که همزمان با کیست اپیدرمال ضایعه زگیل تناسلی نیز وجود دارد که عموما توسط افراد کم اهمیت تلقی می شود . این درحالی است که زگیل تناسلی به صورت بالقوه می تواند خطرناک باشد و باید هرچه سریعتر تحت درمان قرار گیرد.

پوسته پوسته شدن ناحیه تناسلی مردان

عوامل متعددی می توانند سبب خشکی، پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و تحریک پذیری پوست آلت تناسلی مردان شوند. ممکن است این علائم در یک یا بیش از یک ناحیه از آلت تناسلی دیده شوند که شامل سر، بدنه و کیسه بیضه می شوند.

از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- پسوریازیس تناسلی

2- اگزما (درماتیت آتوپیک)

3- اصطکاک یا ساییدگی

4- برفک یا عفونت قارچی

5- التهاب کلاهک آلت تناسلی (بالانیت)

6- بیماری های منتقل شونده از راه جنسی از جمله هرپس و سیفلیس

در صورتی که این عارضه به درمان های خانگی پاسخگو نبوده و یا به مدت بیش از چند روز ادامه یابد باید به پزشک مراجعه شود. در صورتی که فرد تصور می کند به یک بیماری منتقل شونده جنسی ابتلا یافته است، حتی در صورت بهبودی علائم باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارد. اگر پوسته پوسته شدن آلت با علائم دیگری از جمله موارد زیر همراه باشد باید به پزشک مراجعه شود:

  • سوزش در هنگام دفع ادرار
  • خروج ترشحات از سر آلت
  • درد

هر گونه علامت دیگری که نگران کننده باشد.

به طور کلی، پوسته پوسته شدن آلت تناسلی مردان توسط طیف گسترده ای از عوامل به وجود می آید. اغلب این عوامل از نظر پزشکی جدی نبوده و می توانند با موفقیت در خانه درمان شوند. همچنین، این عارضه می تواند علامت بیماری هایی باشد که نیازمند درمان هستند.

دانه ها و برجستگی صورتی مایل به قهوه ای

این نوع دانه ها به رنگ پوست و شبیه خال گوشتی است.

زگیل تناسلی در مردان به شکل خال گوشتی
زگیل تناسلی در مردان به شکل خال گوشتی

یکی از ضایعات پوستی آلت تناسلی که به خصوص در مردان دیده می شود بروز ناگهانی ضایعاتی شبیه خال گوشتی و گاهی مواقع شبیه گل کلم روی آلت تناسلی است. این حالت عموما در بیماری زگیل تناسلی دیده می شود البته برخی از بیماری های دیگر نیز نظیر کراتوز سبورئیک آلت ممکن است به این شکل تظاهر کند.

ایجاد ناگهانی خال های گوشتی به رنگ قهوه ای یا صورتی یا کاملا شبیه پوست بر روی اندام تناسلی مرد، ران، ناحیه شرمگاه (منطقه بالای پایه آلت تناسلی) و یا قسمت تحتانی شکم یا روی لب بزرگ آلت تناسلی زن ، کشاله ران، اطراف مقعد و حتی زیر ناف نیاز به ارزیابی دقیقتر و حتی نمونه برداری دارد. باید هر چه سریعتر درمان آغاز گردد

شکل زگیل تناسلی در زنان متفاوت است
شکل زگیل تناسلی در زنان متفاوت است

خال های گوشتی ناشی از زگیل ناحیه تناسلی شایع ترین بیماری پوستی دستگاه تناسلی ناشی از آمیزش است. معمولا این خال های گوشتی روی آلت باید هر چه سریعتر تحت درمان قرار گیرند البته خوشبختانه در اکثر موارد ریسک سرطان زائی پائین بوده ولی در 10 درصد از موارد می تواند به سرطان های آلت تناسلی در مردان و زنان تبدیل شود

 تعدادی از انواع مختلف زگیل شبیه خال گوشتی ممکن است بر روی آلت تناسلی ظاهر شود. آنها ممکن است  شبیه گل کلم یا قارچ بوده و از یک یا چند عدد باشند و به شکل رنگ پوست ، صورتی یا قهوه ای با یک سطح مرطوب ظاهر شوند. عامل بیماری یک ویروس به نام HPV است عفونت HPV با توسعه سرطان دهانه رحم و مقعد همراه است.

زگیل تناسلی

این بیماری با برخی از بیماری های دیگر نظیر خال ساده، مولوسکوم، کراتوز سبورئیک، پاپول های مرواریدی شکل و گاهی مواقع نقاط فوردایس اشتباه می شود. پزشک با معاینه و در صورت لزوم نمونه برداری و ارزیابی های سیتوپاتولوژیک به تشخیص قطعی می رسد. مهمترین بخش نیز شناسایی سروتیپ های با ریسک بالای سرطانزایی ویروس HPV   است. به گفته محققین، بهترین روش درمان زگیل تناسلی در مردان استفاده از لیزر است.

سطح زگیل با اندک تحریکی شروع به خونریزی جزئی می‌کند . عارضه در هر سنی و در هر شرایطی ممکن است دیده شود.

سیر رشد آنها متفاوت است گاهی ماهها و گاهی سالها ثابت می‌مانند یا افزایش و کاهش میابند و گاه خیلی زودتر و خود بخود خوب می‌شوند و از بین می‌رود.

لیزر بهترین روش درمانی است زگیل‌های‌ کوچک‌ را می‌توان‌ با داروهای‌ موضعی‌ درمان‌ کرد. برای‌ زگیل‌های‌ بزرگتر، نیتروژن‌ مایع‌ به‌ کار می‌رود (کرایوتراپی‌). برخی‌ زگیل‌های‌ بزرگتر نیازمند درمان‌ با لیزر،، الکتروکوآگولاسیون‌ یا برداشت‌ جراحی‌ هستند

لک های تیره یا سیاه روی آلت تناسلی

یکی از ضایعات پوستی آلت تناسلی که در زنان و مردان دیده می شود بروز لک ها و برجستگی هایی با اندازه های مختلف روی آلت تناسلی است.

ضایعات پوستی آلت تناسلی و لک های تیره - بونوئید پاپولوزیس
ضایعات پوستی آلت تناسلی و لک های تیره – بونوئید پاپولوزیس

 لک ها و برجستگی ها معمولا غیر قرینه بوده و از یک تا چندین میلی متر در نوسان هستند. گاهی مواقع لک ها به صورت مسطح، قرمز یا قهوه ای یا حتی صورتی دیده می شوند.

لک های آلت تناسلی (بوونوئید پاپولوزیس) در واقع یک ضایعه پیش سرطانی و غیر مهاجم است ولی تغییر ماهیت بیماری به سرطان مهاجم و بدخیم نیز ممکن استت دیده شود ولی عموما ماهیت خوش خیم دارد.

گاهی مواقع کاملا شبیه زگیل تناسلی است. ضایعه معمولا در بدنه آلت تناسلی مردان دیده مشود ولی روی کیسه بیضه نخواهد بود. در زنان نیز روی معمولا روی لابیا ها (لب کوچک، لب بزرگ)، روی کلیتوریس و اطراف مقعد دیده می شود

یکی از عفونت های شایع، آلودگی به HPV است. در صورت سابقه عفونت HPV به خصوص سروتیپ های 16 و 18 شانس سرطان های دهانه رحم بسیار افزایش خواهد یافت.

در صورت همراهی با عفونت HPV با سروتیپ های 31, 32, 33, 34, 35, 39, 42, 48, 51, 52, 53 و 54 نیز شانس تغییر ماهیت به بدخیم مهاجم افزایش می یابد.

درمان لکه های آلت تناسلی با لیزر
درمان لکه های آلت تناسلی با لیزر

برای درمان معمولا از الکتروسرجری یا لیزر استفاده می گردد و لیزر دی اکسید کربن بهترین و سریعترین نتایج را خواهد داشت. پس از درمان معاینات ادواری هر 2 ماه ضرورت دارد. مدت پیگیری پس از درمان نیز تا یکسال ادامه خواهد داشت. پس از آن باید ارزیابی و معاینه به صورت سالانه یک بار تکرار گردد.

برجستگی بزرگ و ناگهانی قرمز رنگ

برجستگی بزرگ و ناگهانی قرمز رنگ - گرانولوم پیوژنیک

برجستگی بزرگ و ناگهانی قرمز رنگ – گرانولوم پیوژنیک

یکی دیگر از بیماریهای پوستی دستگاه تناسلی مردان که برخی از افراد ذکر می کنند بروز ناگهانی یک توده برجسته روی آلت تناسلی است که گاهی مواقع کمی ترسناک نیز می باشد. این حالت که به آن گرانولوم پیوژنیک نیز می گوئیم معمولا خطرناک نیست. علت آن نیز مشخص نیست. برای درمان معمولا لیزر بهترین کارایی را دارد

لکه های کوچک ضخیم قرمز یا بنفش رنگ با سطح زگیل مانند

ضایعات پوستی آلت تناسلی - آنژیوکراتوم

ضایعات پوستی آلت تناسلی – آنژیوکراتوم

یکی از ضایعات پوستی آلت تناسلی بروز برجستگی های قرمز و عروق خونی که در گاهی مواقع خونریزی می کنند می باشد. این نوع از ضایعات پوستی آلت تناسلی احتمالا انجیوکراتوما (angiokeratoma) هستند.

آنها در محور سر آلت و یا کیسه بیضه ظاهر می شوند. اغلب اوقات آنها بر روی کیسه بیضه مردان سالمند ظاهرمیگردند، هر چند که ممکن است به شکل انفرادی در مردان جوان نیز ظاهر شوند. این نقاط عفونی نیستند و نیاز به هیچ درمانی ندارند.

این عارضه معمولا با بزرگ شدن احتمال خونریزی دارند. این ضایعه قابل درمان با روش های مختلف بوده ولی احتمال عود بیماری نیز حتی پس از درمان بالا است. در گروهی از افراد استفاده از لیزر کمک کننده است.

لکه های قرمز با حاشیه مشخص روی آلت مرد و زن

لکه های قرمز با حاشیه مشخص روی آلت مرد و زن - پسوریازیس آلت

لکه های قرمز با حاشیه مشخص روی آلت مرد و زن – پسوریازیس آلت

 

لکه های قرمز با حاشیه مشخص روی آلت تناسلی ممکن است پسوریازیس باشد. این لکه ها ممکن است پوسته پوسته و یا صاف باشند و در اثر اصطکاک ناشی از استمناء و یا مقاربت جنسی برجسته تر شوند.

پاسخ درمان با کرم استروئیدی به طور معمول در پسوریازیس آلت تناسلی به نسبه خوب است اما معمولا درمان طولانی مدت باید انجام شود.

لکه های قرمز با حاشیه مشخص روی آلت مرد و زن - پسوریازیس آلت
لکه های قرمز با حاشیه مشخص روی آلت مرد و زن – پسوریازیس آلت

پسوریازیس بیماری عفونی نیست و یک بیماری مرتبط با سیستم ایمنی بدن میباشد. در طول بیماری ، چرخه حیات سلول‌های پوست بر اثر اشکالات سیستم ایمنی، سرعت یافته، در نتیجه چندین لایه سلول مرده در سطح پوست تجمع پیدا می‌کنند که همان پوسته‌های پسوریازیس را تشکیل می‌دهند.

برجستگی های بسیار کوچک صورتی یا بنفش براق

برجستگی های بسیار کوچک صورتی براق روی آلت تناسلی - لیکن پلان

برجستگی های بسیار کوچک صورتی براق روی آلت تناسلی – لیکن پلان

یکی دیگر از ضایعات پوستی آلت تناسلی بروز برجستگی های چند ضلعی به رنگ بنفش براق روی آلت تناسلی است این عارضه بر روی سر آلت میتواند لیکن پلان (lichen planus) باشند. گاهی اوقات پاپولها داری پوسته نازک و گاهی صاف هستند.

آنها اغلب به شکل حلقوی و یا خطی ظاهر می شوند و ممکن است خارش دار باشند. ضایعات مشابه ممکن است در مناطق دیگر بدن به خصوص مچ و ساق پا ظاهر شوند.

لیکن پلان ها عفونی و خطرناک نیستند و به درمان های پزشکی جواب میدهند. در بیشتر موارد در طول یک سال خود به خود بر ظرف میشوند. این بیماری مرتبط باا سیستم ایمنی بدن است.

این بدان معنی است که گلبول های سفید خون که معمولا در برابر عوامل بیگانه وارد عمل میشوند، در طی این بیماری بر علیه بخش های طبیعی پوست، مخاط، مو و یا ناخن خود فرد فعال میشوند. البته گاهی اوقات این روند بر اثر ورود یک عامل خارجی مثل دارو یا یک عامل میکربی آغاز می شود. درمان این بیماری طولانی مدت خواهد بود

زخم شدن اندام تناسلی مردان به شکل منفرد گرد یا بیضی

این نوع زخم با حاشیه مشخص و بدون درد آلت تناسلی و یا کیسه بیضه می باشد.

زخم منفرد گرد یا بیضی با حاشیه مشخص و بدون درد آلت تناسلی - سیفلیس
زخم منفرد گرد یا بیضی با حاشیه مشخص و بدون درد آلت تناسلی – سیفلیس

زخم منفرد گرد یا بیضی با حاشیه مشخص و بدون درد روی آلت تناسلی و یا کیسه بیضه یا لب بزرگ آلت تناسلی زن ممکن است بیانگر سفلیس اولیه باشد. دوره کمون سیفلیس به طور متوسط سه هفته است. ده روز تا سه ماه پس از ورود باکتری به بدن، زخم کوچک نرم، گرد و بدون دردی ایجاد می‌شود.به این زخم جلدی شانکرر میی گویند .

بسیار مواظب زخم های روی آلت باشید ضایعات پوستی آلت تناسلی ناشی از سفلیس اولیه به طور معمول خود به خود در طول چند هفته بر طرف میشود و وارد مراحل بعدی بیماری خواهد شد که بسیارر خطرناک بوده و با عوارض مغزی و ضایعات تومور مانند همراه خواهد بود

با این حال، این بیماری همچنان ادامه دارد و وارد جریان خون شده و ممکن است به یک شریک مقاربتی منتقل شود. سفلیس یک بیماری منتقله از راه جنسی است و اگر درمان نشود ممکن است عوارض جدی ایجاد کند.

برای درمان از آنتی بیوتیک مناسب سیتمیک (تزریقی یا خوراکی) باید استفاده گردد

زخم نامنظم دردناک و بدون بهبودی در آلت تناسلی

ضایعات پوستی آلت تناسلی - زخم غیر قرینه و دردناک شانکروئید

ضایعات پوستی آلت تناسلی – زخم غیر قرینه و دردناک شانکروئید

شانکروئید یا شانکر نرم (آتشک) یکی از بیماریهای جنسی است که عامل آن باکتری هموفیلوس دوکرئی می‌باشد . بیماری در مناطق گرمسیری بیشتر دیده می‌شود . اولین تظاهر آن بصورت یک جوش کوچک التهابی است که پس از ۳-۲ روز تبدیل به پوسچول شده و بعد زخم می‌شود. ضایعه حاشیه مشخصی دارد، ضایعه نرم و دردناک است.

نسبت ابتلای مرد به زن، ۱۰ به ۱ بوده و در ۵۰٪ موارد همراه با لنفادنوپاتی دردناک و یکطرفه اینگوینال می‌باشد. در ۲۵٪ موارد غدد لنفی چرکی شده و به خارج سر باز می‌کند.

برای درمان باید پس از تشخیص قطعی، با نظر پزشک آنتی بیوتیک تزریقی مصرف شود

زخم نامنظم بدون درد و بدون بهبود ناحیه تناسلی

زخم مزمن بدون بهبودی روی آلت تناسلی - سرطان آلت تناسلی

زخم مزمن بدون بهبودی روی آلت تناسلی – سرطان آلت تناسلی

یکی از ضایعات پوستی آلت تناسلی که به شکل زخم بدون درد تظاهر می کند سرطان آلت است.  سرطان آلت تناسلی اغلب بر روی پوست ختنه گاه و یا سر آلت ظاهر میشود. کارسینوم سلول سنگفرشی (Squamous cell carcinoma) شایع ترین نوع سرطان آلت تناسلی است، اغلب در مردان ختنه نشده دیده میشود.

سرطان یک بیماری عفونی نیست، اما نیاز به درمان پزشکی دارد. تشخیص و درمان به موقع نتیجه بهتری دارد. این بیماری در افرادی که آلودگی به HPV دارند بیشتر دیده می شود.

یکی از ضایعات پوستی آلت تناسلی که در ابتدا به شکل زخم بدون درد تظاهر می کند بیمای لنفوگرانولوما ونروم است که البع پس از مدتی تغییر شکل خواهد داد. لنفوگرانولوما ونروم  یا گرانولوم اینگوینال یک بیماری آمیزشی ناشایع است که توسط  میکروب کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می‌شود.

این بیماری در اصل یک عفونت سیستم لنفاوی است. عفونت از طریق پوست وارد سیستم لنفی و غدد لنفی میشود.این بیماری ناشایع ،بیشتر در کشورهای توسعه یافته خصوصاً در مردان همجنس‌باز رخ می‌دهد. برای درمان باید آنتی بیوتیک مناسب مصرف گردد

مجموعه ای از تاول های کوچک با زخم های دردناک

تاول های متعدد و زخم های دردناک روی آلت تناسلی - تبخال تناسلی

تاول های متعدد و زخم های دردناک روی آلت تناسلی – تبخال تناسلی

یکی از ضایعات پوستی آلت تناسلی که معمولا به دنبال تماس جنسی ایجاد می گردد بروز مجموعه ای از تاول های دردناک روی آلت تناسلی است.

این تاول ها ممکن است هرپس سیمپلکس (تبخال تناسلی herpes simplex) باشد. مرحله اولیه اغلب با درد شدید و تب همراه است، در حالی که عود آن ممکن است خفیف ترباشد. هرپس شایع ترین علت زخم تناسلی است. این عارضه بسیار عفونی است و معمولا از طریق تماس جنسی منتقل می شود.

برجستگی کوچک گنبدی شکل

در این نوع برجستگی ها، گودی مرکزی بر روی آلت، کیسه بیضه، بین ران ها یا ناحیه شرمگاهی است.

برآمدگی های کوچک ناف دار روی آلت تناسلی - مولوسکوم
برآمدگی های کوچک ناف دار روی آلت تناسلی – مولوسکوم

یکی از ضایعات پوستی آلت تناسلی که به شکل برجستگی های متعدد و ناف دار روی آلت تظاهر می کند ممکن است مولوسکوم  (molloscum contagiosum) باشد . این یک بیماری ویروسی معمولا کم خطر و در کودکان شایع است. در افراد بزرگسال، معمولا از طریق تماس جنسی منتقل می شود.

مولوسکوم  به صورت ضایعاتی سفید یا صورتی رنگ و گنبدی شکل و مروارید مانند بروز میکند. گاهی ممکن است مولوسکوم قرمز یا ملتهب شود که دال بر بهبود خودبخودی است. مولوسکوم در اشخاصی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ممکن است وسعت بیشتری داشته باشد.

مولوسکوم معمولا خود به خود بهبود می یابد این عفونت ممکن است بیشتر از یک سال در پوست بماند و یا خودبخود بهبود یابد. با این حال بسیاری از مردان درمان های پزشکی را برای کاهش خطر انتقال و به دلایلل زیبایی ترجیح میدهند که در اینگونه موارد یکی از بهترین روش های درمانی برای این ضایعات استفاده از لیزر است

بثورات قرمز رنگ خارش دار با تورم سر آلت

بروز ضایعات پوستی آلت تناسلی به شکل بثورات قرمز رنگ خارش دار ممکن است بالینیت (balanitis) باشد. اصطلاح “بالانیت” به التهاب سر آلت اشاره میشود. عدم ختنه و بهداشت پایین، از عوامل خطر ابتلا به این بیماری هستند، اما بالانیت ممکن است علل عفونی و یا غیر عفونی دیگری نیز داشته باشد.

اگر پوست حساس زیر پوست ختنه گاه به صورت منظم شسته نشود و عرق ، مواد زائد طبیعی، پوست مرده و باکتری در زیر پوست ختنه گاه جمع شوند و یا اگر شخص با یک ناقل بیماری مقاربتی آمیزش داشته باشد میتواند دچار بالانیت گردد.

قرمزی و خارش و تورم پوست آلت

ضایعات پوستی آلت تناسلی - قرمزی منتشر ناشی از درماتیت تماسی

ضایعات پوستی آلت تناسلی – قرمزی منتشر ناشی از درماتیت تماسی

در اکثر موارد قرمزی و خارش و تورم پوست ناحیه تناسلی ناشی از درماتیت تماسی یا اگزمای تماسی است. علل مسبب درماتیت تماسی شامل محصولات بهداشتی مورد استفاده خانمها, کاندوم و اسانس های گیاهی و گاهی مواقع اسپری های خوشبوکننده می باشند.

گاهی مواقع این حالت در اثر حساسیت به نوار بهداشتی یا لباس زیر در خانم ها ایجاد می شود.

کمپرس آب سرد کمک کننده است. خارش مکرر و طولانی مدت، باعث حساس شدن پوست این ناحیه شده و حتی ممکن است عفونت های ثانویه نیز روی آن اضافه شود و باعث ایجاد ترشحات چرکی نمایند. باید هر چه سریعتر اقدام درمانی آغاز گردد.

اگزما خطرناک نیست ولی گاهی مواقع بسیار آزار دهنده است

خارش مزمن پوست کیسه بیضه یا لب بزرگ و آلت تناسلی

خارش مزمن پوست کیسه بیضه یا لب بزرگ و آلت تناسلی - لیکن سیمپلکس مزمن

خارش مزمن پوست کیسه بیضه یا لب بزرگ و آلت تناسلی – لیکن سیمپلکس مزمن

یکی از مشکلات شایعی که افراد را درگیری می کند خارش زیاد و ضخیم شدن پوست در لب بزرگ اندام تناسلی زنان و پوست بیضه مردان می باشد این حالت معمولا ناشی از بیماری نورودرماتیت یا لیکن سیمپلکس مزمن می باشد.

از استرس پرهیز کنید. استرس باعث تشدید این حالت می گردد. .دراین مورد نیز خارش مکرر سبب تشدید مشکل می شود وهر چه از شروع بیماری زمان بیشتر بگذرد درمان آن دشوارتر است.

اگزما خطرناک نیست ولی گاهی مواقع بسیار آزار دهنده است

خارش و قرمزی کشاله ران و اطراف آلت تناسلی

خارش و قرمزی کشاله ران و اطراف آلت تناسلی - اینترتریگو

خارش و قرمزی کشاله ران و اطراف آلت تناسلی – اینترتریگو

یکی از مشکلات شایع به خصوص در افراد چاق یا دیابتی ایجاد خارش و قرمزی به شکل یک پلاک مرطوب است. این حالت معمولا ناشی از بیماری اینترتیگو یا التهاب چین های بدن است. در واقع ناشی از عفونت های قارچی و باکتریال پوست کشاله ران ها لب های بزرگ آلت تناسلی زنان و پوست بیضه و چین بین باسن و خط باسن می باشد.

از رطوبت پرهیز کنید. این حالت در افراد چاق یا دیابتی بیشتر دیده می شود. همچنین در افرادی که در محیط گرم و مرطوب فعالیت دارند یا لباس های تنگ می پوشند نیز بیشتر است.

درمان شامل استفاده از داروهای مناسب با نظر پزشک و پرهیز از رطوبت است

خارش و پوسته ریزی ظریف روی آلت تناسلی

خارش و پوسته ریزی ظریف روی آلت تناسلی

خارش و پوسته ریزی ظریف روی آلت تناسلی

یکی از مشکلاتی که در برخی از افراد دیده می شود پوسته ریزی های ظریف و خارش مختصر در آلت تناسلی و کشاله ران می باشد . این حالت در بیماری درماتیت سبوروئیک کشاله ران و آلت دیده می شود که خیلی شبیه پسوریازیس می باشد.

پوسته ها معمولادر قاعده آلت, روی لب های بزگ و قسمت داخلی ران و ناحیه شرمگاهی به چشم می خورد. معمولا با درمان دارویی کنترل می شود

خارش شدید و گسترده روی آلت و برجستگی های قرمز گسترش یابنده

خارش شدید و گسترده روی آلت و برجستگی های قرمز روی آلت تناسلی

خارش شدید و گسترده روی آلت و برجستگی های قرمز روی آلت تناسلی

یکی از بیماری هایی که به خصوص در نواحی با بهداشت پائین دیده می شود آلودگی انگلی گال است . این بیماری منجر به خارش شدید وگسترده می شود. خارش آلت تناسلی در شب ها بسیار شدید می شود.

معمولا آلودگی تنه آلت ,سر آلت یا پوست کیسه بیضه شایع و مشخص کننده میباشد و با تشکیل دانه های قرمز برجسته پیشرونده همراه است.

برای درمان باید از داروهای ضد انگل استفاده گردد و تمای اعضای خانواده نیز باید درمان گردند

عفونت های قارچی

قرمزی و التهاب کشاله ران و آلت تناسلی ناشی از عفونت قارچی

عکس قارچ دستگاه تناسلی مردان

مشخصه عفونت قارچی وجود پلاکی بزرگ , مهاجر و با لبه برآمده بر روی سطح داخل ران و کشاله ران می باشد. بر خلاف کاندیدازیس، این ضایعه بر پوست کیسه بیضه اثر نمی کند و خارش آن شدید است.

برخلاف عفونت های مخمرd واژینال ، عفونت های قارچی آلت تناسلی معمولاً به واسطه رابطه چنسی ایجاد می‌شوند، یعنی هنگامی که مرد با کسی که دارای عفونت مخمر است رابطه جنسی برقرار می کند.

درمان قارچ پوستی در ناحیه تناسلی مردان

درمان قارچ پوستی در ناحیه تناسلی مردان با داروهای ضد قارچ موضعی صورت می گیرد. درموارد شدید از عوامل ضد قارچ خوراکی نیز استفاده می شود.

مانند عفونت های قارچی واژینال ، عفونت های مخمر آلت تناسلی به راحتی با داروهای ضد قارچ موسوم به آزول درمان می شوند. تعدادی داروی موضعی بدون نسخه و همچنین تجویزی در دسترس هستند که عبارتند از:

  • لوتیرین (کلوتریمازول)
  • مونیستات (میکونازول)

در موارد جدی تر، فلوکونازول خوراکی (Diflucan) و کرم هیدروکورتیزون ممکن است توصیه شود. بعضی اوقات عفونت های قارچی بعد از بهبود یافتن بر میگردند. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک شما به احتمال زیاد بعد از چند هفته درمان روزانه، چند ماه درمان هفتگی را توصیه کند.

اکثر کرم های ضد قارچ به خوبی اثر می‌کنند و شما به احتمال زیاد عوارض جانبی جدی نخواهید داشت. با این حال برچسب را بررسی کنید و از پزشک و داروساز خود بخواهید بگوید در صورت بروز واکنش و حساسیت بدن چه باید بکنید.

نکات مهم ضایعات پوستی آلت تناسلی از زبان دکتر انتظاری

در صورتی که خود یا شریک جنسی شما دارای ضایعه مشکوک روی آلت تناسلی هستید:

  1. حتما برای معاینه به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است برخی از بیماری ها  از  نظر ظاهری کاملا شبیه هم باشند.
  2.  به هیچ عنوان خودسرانه اقدام به درمان نکنید زیرا بسیاری از بیماری ها ممکن است کاملا شبیه هم باشند ولی درمان های کاملا متفاوتی داشته باشند.
  3. ممکن است نیاز به نمونه برداری و ارزیابی آزمایشگاهی باشد.
  4. از تماس جنسی بدون محافظ اجتناب کنید.
  5. حتما برای تشخیص نوع ضایعه و بررسی ریسک سرطان زائی بیماری به پزشک مراجعه کنید.
  6. ممکن است نیاز به نمونه برداری و ارزیابی آزمایشگاهی باشد .

دکتر عباس انتظاری متخصص طب پیشگیریپ

 

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دکتر عباس انتظاری

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و کد رهگیری دریافت فرمائید.  سوالات طی 5 تا 10 روز آینده پاسخ داده خواهند شد

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احسان شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش) تعداد بازدید: 0 مشاهده پرسش
    دکتر سلام من یه مشکل برام‌پیش اومده آلت تناسلیم خشکه میزنه بعد خارش هم‌داره فقط همین هیچ علائم دیگه ای هم‌نداره‌چیکار باید کنم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است 

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش) تعداد بازدید: 17 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر این دانه هایی که روی آلت تناسلی من هست تقریبا ۱سال نیم پیش شروع شد اول بعد از یک هفته خوب شد بعد دوباره زد ‌خوب شد ولی دفعه سوم دیگه خوب نشد برای بهبودی چیکاری باید انجام داد تشکر از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است 

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر مانی شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش) تعداد بازدید: 14 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید دکتر انتظاری
    طبق عکسی که براتون فرستادم ممکنه بجز پاپول به زگیل تناسلی مبتلا باشم؟
    در آن ناحیه که برایتان مشخص کردم کمی حالت زبری دارد
    اگر زگیل تناسلیست روش درمان خانگی دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست 

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش) تعداد بازدید: 1 مشاهده پرسش
    سلام
    وقتتون بخیر
    تعداد اندکی دونه قهوه ای/سیاه رنگ بسیار کوچیک در ناحیه تناسلی رو بدنم ظاهر شده، میخام ببینم آیا اینها زگیل تناسلی هستن؟ و نیاز ب آزمایش و بررسی بیشتر دارن؟
    من متاهل هستم و به غیر همسرم با کسی رابطه جنسی نداشته ام.
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر بیمار شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش) تعداد بازدید: 5 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من یه پسر ۱۷ ساله هستم و روی نوک آلت خود چند تا نقطه بنفش مایل به سیاه هست. این نقطه ها از وقتی که یادم میاد هست من هیچ احساس خارش یا سوزشی ندارم. لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش)

      سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر محمدرضا شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش) تعداد بازدید: 3 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر
    چند روزی هست که به یه مشکلی برخوردم.بعد از رابطه جنسی الت تناسلی رو شستم با مایع دستشویی. یک روز بعد ۴ تا جوش روی کناره الت زده بود که سر سفید بود ولی روز سوم این جوش ها قرمز شدن و خارش و سوزش هم دارند
    میخواستم ببینم مشکل چیه؟بیماری خاصی هست یا حساسیت؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر امید شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش) تعداد بازدید: 11 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر،حدود یک ماهی هست که سر کلاهک التم ۵-۶ دونه مانند جوش هم رنگ خود کلاهک در مسیر حلقه کلاهک و ۲ تا هم در نقطه سر الت زده و بعضی مواقع همراه با خارش هست یک جوش همرنگ پوست روی تنه الت به تازگی،ایا راه درمان دارد یا باید صبر کنم خوب شود
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است 

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش) تعداد بازدید: 3 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر من روی بیضه هام و اطراف اونها یعنی روی پاهام زخم های بزرگی زده که همراه با خارش و پوسته پوسته شدن هست حتی روی شقاق باسن هم زده شده ممنون میشم راهنمایی کنید علت چیست و چکار باید انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه پسوریازیس یا لیکن پلان یا اگزما مطرح باشه. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش) تعداد بازدید: 24 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. ببخشید من روی کلاهک الت تناسلیم یه حالتی هست حدودا ۲ ماهه ایجاد شده. خارش داره اگر بهش دست بزنم. حالت متورم داره و پوسته پوسته میشه.. ممنونم میشم اگر بدونم چه مشکلیه و باید چیکار کنم..
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه پسوریازیس یا لیکن پلان یا اگزما مطرح باشه. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش) تعداد بازدید: 0 مشاهده پرسش
    دکتر خسته نباشید دور کلاهک آلتم جوشای گنبدی شکل خیلی کوچیک دلیل چیت
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۵ فروردین ۳( 2 روز پیش)

      علیک سلام

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه پسوریازیس یا لیکن پلان یا اگزما مطرح باشه. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

درحال دریافت اطلاعات

با ما در تماس باشید

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

پرسش از دکتر